De kou trotseren om Vitality-projecten te presenteren

Waar presenteer je projecten die gaan over vitaliteit en het gezonder maken van de campus? Buiten natuurlijk! Daarom stonden bachelor- en masterstudenten Industrial Design vanochtend vanaf 09.00 bij Aurora in de kou om hun opzet te pitchen voor hun docentcoaches en medestudenten.

Laura Casella, Laura Bijl, Anna Smulders en Rong-Rong Zhang staan op het grasveld bij Aurora, wachtend tot hun beoordelaars langs komen. Op een bord staat beknopte uitleg en even later geven ze daar de mondelinge toelichting bij. Zij bekijken welke hulpmiddelen het je makkelijker kunnen maken tijdens een lopende vergadering. Zij denken zelf aan een notebook, een fototoestel en een plek om te schrijven. Van de coaches krijgen ze de vraag waarom ze juist hiervoor hebben gekozen, en niet voor bijvoorbeeld een gsm. Bijl: “We willen voorkomen dat mensen zich laten afleiden door bijvoorbeeld Whatsappjes of Facebookberichten.” Docentcoach Carl Megens: “Aan de andere kant kun je met je telefoon zowel aantekeningen als foto’s maken en kun je bepaalde berichtgevingen uitzetten. Ik zou het zeker ook nog meenemen.”

Even verderop -gelukkig voor hen wat meer in het zonnetje- staan Rick van de Ven, Stephanie Slee en Robin Zillekens, die een ambitieus plan van aanpak hebben. Wellicht iets te ambitieus, krijgen ze als feedback mee. Dus dat wordt keuzes maken. Zij willen kijken naar ‘behendigheidsbewegingen’. Slee: “Dat komt neer op snelle bewegingen maken van links naar rechts. We moeten nog wel bepalen hoe we dat precies onderzoeken. Door foto’s en filmpjes te maken of door een sensor te maken.”

Masterstudent Yu Qi Hu vertelt enthousiast over haar project: ervoor zorgen dat vrouwen het hardlopen minder snel opgeven. “Vrouwen die net beginnen met hardlopen, blijken vaak onzeker te zijn. Ze maken vaak gebruik van een app, waarbij een stem ze vertelt wat ze moeten doen. Ik wil kijken wat het effect is als ze vaker of minder vaak die stem horen.”

Na bezichting van de vijf buitenprojecten, is het tijd om op te warmen in het Laplacegebouw, waar verschillende studenten bezig zijn met het opstellen van hun prototypes-in-wording.  Krishnaa Seck zit op de grond en probeert nog het een en ander te repareren, zodat ze toch nog iets kan demonstreren. Ze heeft de pech gehad dat er gisteren een onderdeel kapot ging. Het doel van haar creatie voor haar bachelor eindproject is om mensen letterlijk uit hun stoel te krijgen met hulp van muziek. “Het idee is dat als ze uit de stoel komen, de muziek begint. Ik wil kijken of ik het nog aan Spotify kan koppelen.”

Industrial Design is opgedeeld in verschillende onderzoeksgebieden, de zogeheten squads. Deze mid-term presentaties zijn van de squad Vitaly. Het is de eerste keer dat er ook buiten is gepresenteerd. De studenten hebben nog een paar weken om tot hun eindresultaten te komen; de demo-day staat gepland voor 8 juni.