Meer animo voor Batavierenrace ondanks corona

Sportieve studenten laten zich niet kisten door de coronamaatregelen. Dat blijkt wel uit het aantal inschrijvingen voor de Batavierenrace, die start op donderdag 22 april. De estafetterace van 175 kilometer, die normaliter van Nijmegen naar Enschede loopt en in 48 uur moet worden afgerond, heeft dit jaar 213 ploegen aan de digitale startlijn staan. Vorig jaar, toen de fysieke race ook moest worden afgeblazen, waren dat er 170. Van de 213 ploegen zijn er 18 afkomstig uit Eindhoven, en één team daarvan doet mee aan de universiteitscompetitie.

foto Fotokita / Shutterstock

“We zijn trots en blij met dit aantal aanmeldingen”, vertelt Laura Scharstuhl, voorzitter van de organisatiecommissie van de Batavierenrace. De psychologiestudente van de Universiteit Twente vermoedt dat studenten gewoon behoefte hebben om ‘iets’ te doen. “Veel studenten hebben tijd over, dus waarom dan geen sportieve uitdaging aangaan, zoals meedoen aan ‘de Bata’?”

Scharstuhl denkt dat het feit dat de race net als vorig jaar noodgedwongen online wordt gehouden ook drempelverlagend werkt. “Studenten kunnen een hardloopapp zoals Strava downloaden en hun afstand lopen in hun eigen omgeving en in hun eigen tempo. Voordeel voor ons als organisatie is dat we via zo’n app goed kunnen bijhouden hoe ver iedereen is.” Een nadeel is dat valsspelen moeilijker te controleren is, nu er zoals tijdens de normale fysieke race het geval zou zijn, geen organisatiecommissie bovenop zit, aldus de voorzitter. “Je weet het uiteraard nooit, deelnemers kunnen besluiten om voor hun afstand de fiets te pakken. Dat is voor nu lastig te controleren, maar we gaan uit van sportiviteit.”

Eerste lockdown

Vorig jaar verliep de Batavierenrace vanwege de uitbraak van de coronapandemie ook al digitaal. Toen stond de race twee weken na de eerste lockdown gepland. Scharstuhl: “Onze vergunning werd toen ingetrokken, waardoor we op het laatste moment alle zeilen bij moesten zetten om de race in digitale vorm alsnog door te laten gaan. Dit jaar hebben we ons langer kunnen voorbereiden op een eventuele digitale race. In het najaar 2020 werd wel duidelijk dat we serieus rekening moesten houden met het feit dat het weer zou kunnen gebeuren.”

En die tijd was nodig, want er zijn flink wat coronamaatregelen waar het bestuur aandacht aan moest besteden. “Toen de avondklok werd ingevoerd, baalden we flink. Normaal gesproken lopen de renners ook ’s nachts, dat is een belangrijk deel van de beleving van deze race. Met de avondklok kan dat natuurlijk niet. Daarom besloten we dat de studenten donderdagmiddag om half vijf al mogen beginnen en dat groepsgenoten tegelijkertijd mogen lopen.” De organisatie heeft daarnaast de renners een uur extra de tijd gegeven. “Het zijn rare tijden en wij zijn het 49e bestuur, dus we dachten: laten we de renners 49 uur de tijd geven in plaats van 48 uur.” De renners hebben dus uiterlijk tot  zaterdagmiddag half zes de tijd om over de finishlijn te komen. Mocht de avondklok er vanaf 21 april toch nog afgaan, dan gaat het bestuur in beraad of de tijden toch weer moeten worden aangepast. Maar het ziet ernaar uit dat dat pas op 28 april het geval zal zijn.

Geen brakke zondagochtend

De Twentse psychologiestudente vindt het wel zuur dat juist in haar bestuursjaar de race wederom zo anders moet verlopen. “Normaal gesproken is de Batavierenrace een hele happening, met volop toeschouwers langs de kant. Ook het slotfeest op de campus van de Universiteit Twente gaat natuurlijk niet door. Daardoor mis ik bij voorbaat al het brak-uit-mijn-tentje-komen op zondagochtend.”

Meelopen zat er voor haar overigens überhaupt niet in: “Ik ben sportief aangelegd, maar ik heb zwakke knieën. Zelf de Bata lopen wordt dan niks, maar het maakt het organiseren er niet minder leuk op.” Hoe de organisatie van het evenement er volgend jaar gaat uitzien weet ze nog niet. “We hopen natuurlijk weer op een fysieke race met veel publiek, maar we gaan ook inzetten op een verdere verfijning van de digitale loop.”