Batavierenrace helemaal terug voor vijftigste editie

Ouderwets een nachtje doorhalen voor de Bata: het kan dit jaar weer. 29 Eindhovense teams reizen vanavond af naar Nijmegen om vanuit daar in etappes naar de campus in Enschede te rennen. Na twee online edities is de Batavierenrace nu weer helemaal terug in ‘oude stijl’. Gelukkig zijn er na twee jaar nog steeds trouwe Bata-fans die weten hoe alles reilt en zeilt bij de estafetteloop, zegt Bente Scholman, lid van de ESSF-commissie voor de Batavierenrace. “Het is zo’n leuk evenement dat mensen mee blijven doen.”

foto Batavierenrace

Midden in de nacht een stukje rennen, met zijn allen in een scoutinghonk slapen, feesten en kamperen op een campusterrein. Het zijn de dingen die de Batavierenrace de moeite waard maken, vertelt Scholman. Ze is net als haar medecommissieleden ook lid van studentenatletiekvereniging Asterix en loopt dit jaar mee met het ‘bierteam’ van de vereniging. “Dat team doet mee voor de gezelligheid, voor de universiteitscompetitie ben ik niet snel genoeg”, zegt de student lachend.

Echte Bata

In 2019 deed Scholman voor het eerst mee aan de estafetteloop. Daarna volgden twee online edities. “Die waren niet te vergelijken met de echte Bata, ik heb daar ook niet aan meegedaan. Ik heb de sensatie en de sfeer nodig.” Nu de loop weer als vanouds doorgang kon vinden besloot ze in de commissie te gaan. Die bestaat dit jaar bijna volledig uit nieuwe leden. “Dankzij één ouder lid dat al eerder mee had georganiseerd wisten we wat er wanneer moest gebeuren, anders was het lastiger geweest.” Het is een van de gevolgen van het feit dat de loop twee jaar op een laag pitje heeft gestaan.

Een van de taken van Scholman was om deelnemers te ronselen voor het TU/e-Fontys Team Eindhoven. Hoe dat team zal presteren durft ze vanwege de omstandigheden niet te zeggen. “We hebben geprobeerd de snelste lopers bij elkaar te zoeken, maar het is moeilijk in te schatten hoe iedereen loopt. We hebben bijvoorbeeld ook al twee jaar lang geen wedstrijden gehad. Ik heb gehoord dat in het team van Nijmegen mensen meelopen uit de Nederlandse top, daar kan je moeilijk tegenop. We zien wel wat eruit komt.”

Populair

Een groot deel van het Eindhovense team bestaat uit nieuwe deelnemers, maar er zijn ook lopers die al eerder meededen aan de Batavierenrace. Twee jaar pandemie hebben wat dat betreft niets afgedaan aan de populariteit van de grootste estafetteloop ter wereld. Dit jaar lopen zo’n achtduizend studenten mee. Naast het TU/e-Fontys Team hebben nog 28 Eindhovense teams zich aangemeld voor het algemeen klassement, waaronder het team van Asterix. Ook in dat team zitten veel oudgedienden. “Het is gewoon zo’n leuk evenement dat mensen mee blijven doen”, zegt Scholman.

De estafetteloop is op zijn leukst als je de nachtetappe loopt, vindt de student. “Het is één grote chaos. Als je niet zo stressbestendig bent, is het misschien wat minder, maar ik ga er heel goed op. Je gaat helemaal stuk tijdens de race en na afloop ga je Chinees eten en naar het eindfeest. Vervolgens slaap je in tenten op de campus in Enschede in de regen of kou. Dit jaar moeten we zondag ook nog vroeg weg, omdat Asterix wedstrijden heeft. Het is een weekend lang héél weinig slapen met héél veel gezelligheid.” Vooral het teamgevoel maakt het zo bijzonder, zegt Scholman. “Ik ben een technisch atleet en doe niet mee aan looptrainingen. Ik houd helemaal niet van hardlopen, maar voor de Bata wil ik nog wel vijf kilometer rennen.”