Batavierenrace van start: 'We willen dit keer winnen!'

Domingos Varela Marreiros, tweedejaarsstudent Mechanical Engineering aan de TU/e, is een van de 4200 studenten die deze dagen meedoen aan de tweede online Batavierenrace. De estafetteloop duurt van donderdag 22 tot en met zaterdag 24 april en loopt normaal van Nijmegen naar Enschede. Net zoals vorig jaar rennen de studenten deze editie echter vanwege de coronamaatregelen op eigen gelegenheid in hun eigen stad. Domingos doet mee met de Eindhovense universiteitsploeg onder de vlag van atletiekvereniging Asterix. Zijn team moet daarom niet 125 kilometer maar 175 kilometer afleggen in 49 uur tijd.

“Ik ben een korteafstandloper. Normaal loop ik de 400 meter, en dan op mijn hardst. 175 kilometer estafette is dan wel andere koek,” zegt Domingos lachend. Toch wil de Portugees een steentje bijdragen aan de prestaties van zijn ploeg en loopt hij vijf kilometer met een aantal ploeggenoten. “Het afgelopen jaar zijn we blijven doortrainen dus ik voel me er klaar voor.”

Doordat Asterix voornamelijk buiten trainde en de meeste leden onder de 27 jaar zijn, konden de trainingen door blijven gaan. “Door de coronamaatregelen moesten we wel in kleinere groepen trainen, maar dat was eigenlijk alleen maar een voordeel. De trainer had meer tijd voor iedereen en ik ben daardoor echt vooruit gegaan,” zegt Domingos. In de Strava-app, die de student ook gaat gebruiken tijdens de race, heeft hij zijn vorderingen bij gehouden.

“Het doel is natuurlijk om te winnen. Vorig jaar werd Asterix derde. Daar waren we trots op, maar nu gaan we voor goud!” De ploeg van Domingos bestaat uit 25 lopers. “Er zit een aantal duurlopers bij, die gaan echt voor de 30 kilometer. Uiteindelijk maakt het niet uit hoeveel kilometers je als individuele loper maakt, want het is een gezamenlijke wedstrijd. We moeten samenwerken om te winnen.”

Batavierenrace 2021 has begun!