De campus als canvas voor GLOW

Voor de derde keer in tien jaar loopt de route van lichtkunstfestival GLOW eind dit jaar over het TU/e-terrein. Maar hoe laat je GLOW-wandelaars nu ervaren dat ze in het kloppend hart van innovatie, educatie en onderzoek zijn beland? Die uitdaging ligt op het bord van de GLOW-werkgroep aan de TU/e, die hard op zoek is naar creatieve geesten en helpende handen om de campusroute mee vorm te geven.

Van ontwerpers tot programmeurs, van studenten tot medewerkers, van conceptdenkers tot praktische mouw-opstropers: iedereen die enige affiniteit heeft met de TU/e en GLOW wordt uitgenodigd om mee te denken en zich te melden bij de werkgroep, zegt Tim de Jong. De bachelorstudent Technische Natuurkunde is, naast lid van de werkgroep, tevens voorzitter van studententeam IGNITE, dat zich eveneens voorbereidt op de volgende editie van GLOW. “Mijn bachelor-eindproject zit op het raakvlak van natuurkunde en interactief licht, daar heb ik met veel mensen gesprekken over gehad. Waarschijnlijk ben ik zo in beeld gekomen voor deze werkgroep.”

Aan genoemde kerngroep de schone taak om GLOW 2021 op het TU/e-terrein vorm te geven en zo snel mogelijk een plan hiervoor op te stellen. Dit met het lustrumthema van de 65-jarige universiteit, ‘Heroes like you’, en het nieuwe GLOW-thema ‘Tijd’ in het achterhoofd - al zijn dat volgens De Jong allesbehalve beperkende factoren: “Sowieso krijgen we, los van thema’s en budgetten, alle creatieve vrijheid”. De werkgroep heeft zelf al de nodige ideeën liggen, onder meer vergaard na een eigen brainstormsessie inclusief uitgebreide avondwandeling over de campus: “Wat zijn interessante plekken, wat zijn goede perspectieven?”. Oftewel: “Hoe kunnen we de campus als canvas gebruiken voor GLOW?”.

Lees verder onder de foto.

Maar de creatieve, technische en praktische inbreng van anderen is daarbij meer dan welkom of eigenlijk zelfs broodnodig - in de vorm van ideeën, een gezonde dosis onderzoeksdrift of programmeerskills, maar ook van handige handen om beoogde kunstinstallaties verderop in het jaar te helpen bouwen. “Als organisatie proberen we iedereen die interesse heeft, een plek te geven.”

Toepassing

Dat kan via extra-curriculair werk, aldus De Jong, maar in sommige gevallen ook via een studieproject, zoals zijn eigen bachelor-eindproject. “Ik ben ervan overtuigd dat veel studenten, net als ik, een stukje toepassing en creativiteit missen, zeker nu in de crisis. En dat ze nu misschien wat meer tijd hebben voor een project als dit, bijvoorbeeld doordat een buitenlandstage vanwege corona is uitgesteld.”

Die coronacrisis ja - die blijft ook dit jaar voorlopig nog een enigszins onvoorspelbare factor, erkent natuurkundestudent De Jong, die volgende maand begint aan zijn premaster Industrial Design. De afgelopen editie van GLOW werd begin oktober afgelast, al verraste de organisatie een maand later alsnog met een immens lichtspektakel in en boven de stad. “We moeten rekening houden met corona, maar we hópen natuurlijk op een fysieke editie van het festival, in welke vorm dan ook.”

GLOW 2021 vindt plaats van 6 tot en met 13 november. Heb je ideeën over hoe jij kunt bijdragen aan de TU/e-route? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de werkgroep via dit mailadres.