Introfeest 2019. Foto | Rien Boonstoppel

Intro 2021 | Testen en besloten feesten op de campus

Sinds de persconferentie van vrijdag de dertiende is duidelijk dat studieverenigingen tijdens de Intro vanwege de coronaregels definitief niet in de stad terechtkunnen voor een feest. Daarom komen er besloten feesten op de campus, met tickets en coronatoegangsbewijs. De universiteit heeft 14.000 zelftests besteld om het de deelnemers aan de Intro zo makkelijk mogelijk te maken om zich elke dag - vrijwillig - te testen.

Een introductie zonder feest is als een taart zonder slagroom. Nu afgelopen vrijdag duidelijk werd dat er voor volgende week geen versoepelingen inzaten voor de horeca, konden de studieverenigingen de droom van een ouderwets feest in het centrum van Eindhoven definitief schrappen. Studievereniging Industria (Industrial Engineering) had sowieso de campus al op het oog voor een feest en heeft haar draaiboek direct uit de kast getrokken na de persconferentie van maandag 2 augustus. Toen werd duidelijk dat eendaagse festivals tot 750 personen met tickets en coronatoegangsbewijs vanaf 14 augustus weer mochten.

Volgens Stefano Dimastrapasqua van Industria is zijn vereniging al sinds februari bezig met het plannen van een feest tijdens de Intro. “We hadden de benodigdheden voor het podium, licht en geluid dan ook al onder voorbehoud vastgelegd.” Hij is blij dat een feest op de valreep toch nog mogelijk bleek. “Het zag er even naar uit dat een borrel op anderhalve meter het maximaal haalbare zou zijn, dus we willen nu alles eruit halen. Daarom hebben we onder meer een ‘Bar in the sky’ geregeld, waar je op vijftig meter boven het feestterrein een drankje kunt nuttigen.”

CoronaCheck

Het feest - dinsdagavond op het Flux-veld - is voor alle aankomende bedrijfskundestudenten en hun Intro-ouders, plus overige leden van Industria die een kaartje willen kopen. Op diezelfde avond is door studieverenigingen CHEOPS (Built Environment), Intermate (Innovation Sciences) en Lucid (Industrial Design) op het KOE-veld (tussen gebouwen Vertigo en Auditorium) onder dezelfde voorwaarden een besloten feest voor Introgangers en commissieleden van de betreffende verenigingen. Voor overige leden zal er geen plek meer zijn, verwacht Janus Blom van CHEOPS. “Die hebben we dan ook niet uitgenodigd. Maar we zijn al ontzettend blij dat we toch nog iets kunnen organiseren voor de eerstejaars.”

Alle feestgangers moeten wel met een QR-code in de CoronaCheck-app kunnen aantonen dat ze volledig gevaccineerd zijn, hersteld van een coronabesmetting, of recent negatief getest (maximaal 24 uur van tevoren).

Ook de overige studieverenigingen onderzoeken deze week naarstig de mogelijkheden om last-minute nog een vergelijkbaar feest te organiseren. Dat laat Jeanette Schoumacher van de Intro-organisatie weten. “Alle verenigingen hebben daarvoor een veld toegewezen gekregen.” Of het lukt om al die feesten te organiseren, hangt volgens haar onder meer af van de hoeveelheid beschikbare hekken. “En anders wordt het een buitenborrel op anderhalve meter. Dan kunnen de studenten toch met iedereen van de eigen studie bij elkaar zijn.”

Zelftests

De organisatie raadt de Introgangers aan zich elke dag testen op het coronavirus. Testen is niet verplicht, maar om de drempel te verlagen heeft de organisatie in totaal 14.000 zelftests aangeschaft die de studenten kunnen gebruiken. Schoumacher: “Dat aantal is genoeg om iedere deelnemer aan de introductieweken voor de bachelor en master dagelijks een test te laten doen, op de campus of thuis.”