Demonstranten XR en UR gestraft voor vastketening

Vier demonstranten van University Rebellion en Extinction Rebellion die zich in mei 2021 hadden vastgeketend op het terrein van de Wageningen Universiteit, hebben twee weken voorwaardelijke celstraf voor een periode van twee jaar en een boete van 225 euro gekregen. Het gaat om lokaalvredebreuk, waar maandag 6 december een uitspraak over is gedaan.

foto Philip Steury Photography / Shutterstock

De politierechter is uiteindelijk meegegaan in de eis van het Openbaar Ministerie. De bezette plek was een bouwplaats en de groep had zich vastgeketend aan een bouwkraan en aan het bouwhek van bouwbedrijf Upfield. Daarnaast waren er nog demonstranten die op de bouwkeet waren geklommen. Ze waren door de bouwhekken gedrongen en hadden zich vastgemaakt met lock-on pipes. Dat zijn harde pijpen waarin de armen worden vastgemaakt en die zijn erg lastig los te maken voor de politie.

Advocaat wil vrijspraak

De advocaat van de demonstranten wil vrijspraak. "Je mag demonstreren. Dat recht is aan alle kanten beschermd. Het betreft hier een vreedzame demonstratie. Er zijn geen vernielingen aangericht", aldus de advocaat. Maar de politierechter haalde aan dat ze nooit op het terrein hadden mogen komen, ook niet op grond van vrijheid van meningsuiting of het recht om te demonstreren.

Een van de demonstranten was Bram Boer, masterstudent Sustainable Energy and Technology en Applied Physics. Hij is zowel betrokken bij University Rebellion, als bij Extinction Rebellion. Cursor vroeg of dit proces indruk op hem heeft gemaakt: “Ja, het doet zeker iets met me. Het is zo absurd want je wordt met deze straf óf de mond gesnoerd voor twee jaar, of je loopt het risico opgesloten te worden als je toch demonstreert. Als je ziet wat er moet veranderen, dan is twee jaar niks doen geen optie. Acties zijn noodzakelijk want overheden en bedrijven gaan niet uit zichzelf veranderen. We gaan in hoger beroep want het is niet acceptabel om deze straf te krijgen. De rechter is volledig meegegaan in de eis van de officier van justitie.” Dat Boer zich niet laat afschrikken, blijkt direct uit het feit dat hij op 9 december wederom deelnam aan een demonstratie. Deze keer niet vastgeketend op verboden terrein, maar zittend op de grond van de loopbrug tussen Metaforum en Gemini op de TU/e-campus waar hij studeert. “De angst voor persoonlijke straf is voor mij minder groot dan de angst voor de gevolgen voor de aarde als we niets doen tegen de klimaatproblematiek.”

XR & UR

Extinction Rebellion is een wereldwijde beweging met veel lokale groepen die actievoeren tegen klimaatverandering. Zij willen aandacht vragen voor deze problematiek en willen overheden en multinationals bewegen verantwoordelijk om te gaan met hun machtspositie. University Rebellion (UR) is een aftakking daarvan en verenigt zich op universiteiten. In Nederland zijn er dertien groepen van UR, waarvan ook een op de TU/e.

De actievoerders willen onder andere dat alle universiteiten minder samenwerken met multinationals zoals Unilever, Shell en FrieslandCampina. Ze zijn bang dat die grote bedrijven het onderwijs en onderzoek beïnvloeden en vrezen dat universiteiten zichzelf en hun onderzoek gevoeliger maken voor financiële belangen.