Geen eenzame kerst voor internationale studenten

Veel internationale studenten konden door de corona-lockdown Kerst niet met hun familie vieren. Met kerstdiners, een luisterlijn, online sportlessen, ludieke workshops en een koppelservice stelde de TU/e alles in het werk om te voorkomen dat zij de feestdagen in hun eentje moesten doorbrengen. Student Diversity Officer Lara Hofstra zet de activiteiten graag voort in de komende grauwe maand januari.

foto Lara Hofstra

De luisterlijn HearMe die de TU/e lanceerde tijdens de eerste lockdown afgelopen voorjaar, beleefde 21 december een doorstart, vertelt Lara Hofstra. “HearMe is elke avond tussen zes en zeven uur bereikbaar voor een chat of (video)gesprek. Eerst namen er dagelijks twee à drie mensen contact op, nu is dat gestabiliseerd op één contact per dag.” Met name internationals maken gebruik van HearMe. “En dan vooral mannen. Vrouwen delen hun problemen met hun vriendinnen, mannen onderling hebben daar helaas moeite mee”, aldus Hofstra.

Ze benadrukt dat HearMe er niet alleen is voor zware gesprekken. “Bel ook gerust voor een leuke filmtip, ideeën voor een nieuw wandelrondje of advies om nieuwe contacten op te doen. De komende – vaak als deprimerend ervaren – wintermaanden blijven we bereikbaar.”

Wie behoefte heeft aan irl-contact, kan een afspraak maken voor een Walk & Talk. “Dat is een goed gesprek tijdens een wandeling om de Karpendonkse Plas.” Hofstra beschikt hiervoor over een vrijwilligersbestand van ruim veertig medewerkers en studenten. Van tevoren screent ze wel of er mogelijk ernstige problematiek achter een contactverzoek schuilt. “Enkele collega’s en ik zijn getraind op zelfmoordpreventie en verwijzen bij dergelijke signalen door naar 113 en de huisarts. Gelukkig is dat nog niet aan de orde geweest.”

Dagstructuur

Het aanhouden van een vast leefritme bleek een uitdaging tijdens de kerstvakantie, hoorde Hofstra. “Ondanks voornemens om voor hun tentamens te studeren, hadden veel studenten moeite om uit bed te komen. De geplande ‘Winter Specials’ van het Studentensportcentrum zijn daarom doorgegaan als online sportlessen. Fysiek actief zijn helpt om je dagstructuur te hervinden. We hebben overigens ook plannen voor coronaproof bootcamplessen op het TU/e-terrein, onder de noemer ‘Bootcampus’.”

Naast de sportieve waren er ook creatieve online activiteiten tijdens de kerstvakantie: studenten konden pakketjes afhalen om in kleine groepjes deel te nemen aan een workshop koekjes bakken of schilderen als Bob Ross. Aan beide activiteiten namen zeventig groepjes deel.

Kerstdiner

Bij de feestdagen hoort een diner, en daarom konden studenten op 25, 26 en 31 december voor vijf euro een feestelijk driegangenmenu ophalen bij Hubble. “Met truffel-champignonsoep, een hoofdgerecht met kip, vis of een vegetarische optie en een tartelette van framboos en chocolade”, somt Hofstra op. In totaal werden er honderddertig diners verorberd.

Bubble Match Maker

Wie tafelgenoten zocht, kon zich aanmelden voor de Bubble Match Maker. Dat deden zevenenzeventig studenten en promovendi. Hofstra stelde op basis van studie en interesses kleine groepjes samen.  “Maar slechts vijf groepjes hebben uiteindelijk afgesproken. Het werkt toch beter als studenten elkaar zelf weten te vinden, en daarvoor ga ik een WhatsApp-groep oprichten. Mijn wens is het bouwen van een digitaal platform waar studenten elkaar kunnen vinden en direct kunnen afspreken voor een sportles of bijvoorbeeld een film van Studium Generale. Maar dat is nu nog toekomstmuziek.”

Moeite met de lockdown?

Het studentenleven ziet er door de coronamaatregelen heel anders uit. Niet gek als je daar moeite mee hebt. Of je je nu echt neerslachtig voelt of gewoon om een praatje verlegen zit, neem gerust contact op met HearMe. Chat of (video)bel dagelijks tussen zes en zeven uur ’s avonds met een van de vrijwilligers of maak een afspraak voor Walk & Talk: een wandeling met een goed gesprek. Meedoen aan een van de winteractiviteiten kan ook. Structuur weg? Tip: weet dat MetaForum gewoon open is om te studeren. Boek wel eerst je studieplek.