Activiteiten tijdens introweek blijven onzeker voor verenigingen

Het collegejaar zit erop en de voorbereidingen voor het aankomende jaar zijn in volle gang. Een paar weken geleden leken alle coronamaatregelen van de baan, maar door het oplopende aantal besmettingen zijn er toch weer onzekerheden opkomst. Hoe moet het nu met de introweek die van 23 tot en met 27 augustus plaatsvindt? Veel studie- en studentenverenigingen weten het simpelweg nog niet en wachten de maatregelen af.

foto Carlton / Shutterstock

Door het te snel loslaten van de maatregelen en de opmars van de deltavariant, telt ons land nu al meer dan tienduizend coronabesmettingen per dag. De Tweede Kamer is er zelfs voor teruggekomen van het reces en debatteerde afgelopen woensdag over het beleid. Inmiddels is ook duidelijk geworden dat het Testen voor Toegang niet waterdicht is en duizenden studenten zijn besmet geraakt op feestjes – ondanks dat ze zich aan alle voorgeschreven maatregelen hebben gehouden. Ook in Eindhoven was het raak op een aantal feesten.

Verschillende scenario’s

De grote vraag is nu: wat gaat er met de intro gebeuren? Het ministerie heeft er vooralsnog geen duidelijkheid over gegeven. De verwachting is dat er 13 augustus meer bekend zal worden gemaakt. In de tussentijd heeft de TU/e een aantal scenario’s op de plank liggen die variëren. Echter, studie- en studentenverenigingen kunnen maar weinig voorbereiden.

“Op dit moment is er nog veel onduidelijk. We hopen uiteraard op beter nieuws vanuit de overheid als de intro dichterbij komt, zodat we zonder corona-restricties weer iedere avond gave feesten kunnen organiseren en eerstejaars kennis kunnen laten maken met Demos en het studentenleven”, zegt Anneke Theunissen, voorzitter van Demos. Plaatsvervangend voorzitter van het Eindhovens Studenten Corps, Imke Bloemen, beaamt wat Theunissen zegt. “Er is veel onzekerheid, maar we hebben al wel verschillende scenario’s op de plank liggen. We hopen natuurlijk dat er veel fysiek kan plaatsvinden en dat we niet of nauwelijks naar online events hoeven uit te wijken.” Cursor deed ook navraag bij andere verenigingen, maar kreeg daar helaas geen tijdige respons op terug.

Belang van een goede introweek

Education and Student Affairs (ESA), de organisatie achter de introweek, trok al eerder aan de bel. Zij hebben nu voor de eerstejaarsstudenten van afgelopen jaar een nieuwe introductieweek op poten gezet. Deze vindt plaats op 7, 8 en 9 oktober. Met name het ‘socializen’ zal deze week centraal staan, want dat hebben deze dan tweedejaars compleet gemist het afgelopen jaar door alle online colleges. De vrees bestaat nu dat de aankomende eerstejaars dit aspect ook moeten gaan missen. ESA heeft al plekken gereserveerd voor eerstejaars die onverhoopt niet aanwezig kunnen zijn in augustus door bijvoorbeeld quarantaine. Zij zijn dus ook van harte welkom bij deze ‘Introplus’. Maar de vraag is dus nu of deze Introplusweek wel kan doorgaan.