Ook in Eindhoven studentenfeesten met besmettingen

Door het hele land duiken verhalen op over studentenfeesten waar coronabesmettingen plaatsvinden. En dat ondanks alle voorgenomen maatregelen zoals Testen voor Toegang. Ook in Eindhoven blijkt het mis te gaan. Afgelopen week vonden de eerste grote feesten plaats waaronder die van B&R Eindhoven en van het Eindhovens Studenten Corps (ESC). Helaas zijn ook hier bezoekers besmet geraakt ondanks alle maatregelen.

foto Vextel / Shutterstock

Sinds het ingaan van de versoepelingen, waardoor grote feesten weer mogelijk zijn, is het al meteen raak. Over het hele land duiken verhalen op over studentenfeesten met veel coronabesmettingen. Zo bleken er na een gala van de Rotterdamse studentenvereniging NSR 78 van de 250 aanwezigen besmet te zijn. Ook bij Unitas in Utrecht was het raak nadat er een externe activiteit had plaatsgevonden. Uit voorzorg sloot de vereniging daarop enkele dagen haar deuren totdat de GGD haar bron- en contactonderzoek had afgerond. In Groningen raakten de afgelopen week bij feesten van Vindicat en Albertus ook tientallen mensen besmet.

B&R-lustrumfeest

Nu blijkt hetzelfde aan de hand te zijn bij Eindhovense studie- en studentenverenigingen. Afgelopen week vonden enkele grote feesten plaats waaronder dat van B&R, de studentenbeleggersvereniging. “We hebben ons aan alle regels gehouden die de overheid voorschrijft. Elke bezoeker is van tevoren getest. Hoe het kan dat er dan toch besmettingen zijn geweest, weten we niet”, zegt de voorzitter van B&R Tim van Lijssel. Tijdens het feest zijn een handjevol studenten besmet geraakt. Hoeveel precies weet Van Lijssel niet. “De GGD voert nu een bron- en contactonderzoek uit.”

Eindhovens Studenten Corps

Ook doen er verhalen de ronde over het NaTentamenFeest op 1 en 2 juli van het Eindhovens Studenten Corps. Daar zouden ook besmettingen zijn geweest. “Er kwamen een paar honderd bezoekers en iedereen moest zich laten testen om toegang te krijgen tot de feesten”, vertelt plaatsvervangend voorzitter Imke Bloemen. “Er gaan inderdaad geruchten rond dat op deze feesten besmettingen hebben plaatsgevonden, maar het is niet duidelijk of dat door leden van het ESC gebeurd is omdat er ook mensen van buiten de vereniging op de feesten aanwezig waren.” De feesten werden georganiseerd op 't Stratumseind.

De gemeente Eindhoven heeft inmiddels maatregelen getroffen op het populaire uitgaansgebied. Het is er veel te druk volgens de gemeente, waardoor mensen geen afstand meer kunnen houden. Daarom is in overleg met het Openbaar Ministerie besloten de terrasjes te schrappen. De maatregel geldt van donderdagavond vanaf 22.00 uur en op vrijdag- en zaterdagavond vanaf 23.00 uur. Het terrasverbod geldt zolang de anderhalvemetermaatregel van kracht is, maar daar komen naar alle waarschijnlijkheid nog nieuwe maatregelen bij.

In heel het land loopt het aantal coronabesmettingen inmiddels flink op met name door de oprukkende deltavariant. Vanuit de samenleving klinkt de vraag of er niet te snel is versoepeld. Inmiddels heeft coronaminister Hugo de Jonge een spoedadvies gevraagd aan het OMT.