TU/e is over de grens van het 50.000e diploma

Toen Ilgaz Baykal afgelopen juli haar bachelor haalde, had ze geen idee dat haar diploma het 50.000e was dat op de TU/e zou worden uitgereikt. De student Industrial Engineering werd er afgelopen zaterdag tijdens MomenTUm voor in het zonnetje gezet. Cursor dook intussen cijfers op over Baykal en haar 49.999 voorgangers: hoeveel zijn er vrouw of international? Welke faculteit leverde er de meesten af? En: is er nog wel plaats op Alumni Avenue voor al hun handtekeningen?

foto FoxPictures / Shutterstock

Sinds deze zomer zijn alweer vele studenten in Ilgaz Baykals voetsporen getreden: de teller staat nu op 51.481 diploma’s (d.d. 15 oktober, bron van deze en volgende cijfers: TU/e BI-portal). Daaronder vallen alle bachelor- en masterdiploma’s en alle bullen van vóór het bamasysteem.

Van de afstudeerders is 19,43 procent vrouw (10.005 diploma’s) en 9,11 procent international (4688 diploma’s). Industrial Engineering & Innovation Sciences is hofleverancier: de faculteit is verantwoordelijk voor 10.755 diploma’s (20,89%). Bouwkunde volgt met 9.938 diploma’s (19,3%).

De jongste faculteiten hebben, niet verrassend, de minste diploma’s op hun naam staan: Industrial Design mocht er 2266 uitreiken (4,40%) en Biomedical Engineering 2794 (5,43%). Eindhoven School of Education leverde tot nu toe 264 masters af, wat neerkomt op 0,51 procent van het totaal aantal TU/e-diploma’s.

Met de groei van de studentenaantallen door de jaren heen, volgden de diploma’s elkaar ook steeds sneller op. De TU/e, opgericht in 1956, reikte na 39 jaar het 10.000e diploma uit: in oktober 1995. Het 20.000e volgde echter al een kleine twaalf jaar later, in april 2007. Zes jaar later (maart 2013) werd de volgende mijlpaal bereikt: 30.000 diploma’s. En vierenhalf jaar dáárna (september 2017) werd het 40.000e diploma overhandigd. Hierna zwakte de versnelling af: het 50.000e diploma werd in juli 2021 uitgereikt: 3 jaar en tien maanden later. (Bron: ESA)

Alumni Avenue

Sinds het vorige universiteitslustrum in 2016 mogen TU/e-alumni hun naam vereeuwigen op Alumni Avenue, de loopbrug tussen MetaForum en Matrix. Zij graveren hun handtekening in de glazen wanden.

“De faculteiten nodigen hun afstudeerders hiervoor uit. Daarnaast organiseert de universiteit speciale graveermomenten voor alumni die vóór 2016 zijn afgestudeerd. De laatste gelegenheid was afgelopen woensdag, voorafgaand aan het speciale lustrumevent voor alumni”, vertelt Yongwei van Bussel-Liu van Alumnirelaties.

Het graveren is populair - er staan al zo'n 3700 handtekeningen in het glas - en dat betekent dat afgestudeerden de afgelopen tijd steeds moeilijker een mooi plekje konden vinden voor hun naam. Van Bussel-Liu: “Daarom hebben we begin deze week de marges van het te gebruiken deel van de ruiten aan de boven- en onderkant iets ruimer gemaakt. De komende jaren is er dan weer voldoende ruimte om te signeren.”

De ruiten kunnen echter niet van vloer tot plafond gebruikt worden, zegt ze: “Dan kun je er niet gemakkelijk bij tijdens het graveren. Daarom zijn we voor de lange termijn in overleg met Real Estate over een structurele oplossing.

Ilgaz Baykal kreeg het 50.000e diploma

Ilgaz Baykal (22) was volkomen verrast toen ze hoorde dat het 50.000e diploma van de TU/e op haar naam stond: “Ik dacht even dat iemand een grap met me uithaalde.” De Turkse studente haalde haar bachelordiploma op 13 juli dit jaar bij Industrial Engineering: “Ik ben de eerste afstudeerder van de nieuwe Engelstalige bachelor.” Intussen is ze begonnen met de master Innovation Management aan dezelfde faculteit.

“Wat ik leuk vind op de TU/e – behalve het Eindhovense studentenleven en het goede onderwijssysteem – is de uitwisseling tussen verschillende expertises. Enerzijds omdat alle opleidingen bij elkaar op één grote campus gevestigd zijn, zodat je gemakkelijk studenten van andere studies leert kennen. En anderzijds door interdisciplinaire projecten, zo heb ik mijn honors track bij Team Layer gedaan. Ik laat me graag door anderen uit mijn comfortzone halen.”

Na haar studie wil Baykal in Eindhoven blijven: “Het liefst zou ik aan het werk gaan bij een van de start-ups op de High Tech Campus. De efficiënte en teamgerichte werkcultuur in Nederland vind ik prettig.” Aan het weer in ons kikkerlandje is ze intussen ook gewend, “Alleen door de sneeuw fietsen met tassen boodschappen was een uitdaging.”