MomenTUm: beurzen en awards

Voorafgaand aan de eerste sessie van MomenTUm werden deze middag de TU/e Academic Awards voor de beste scripties van bachelor-, master-, PDEng- en PhD-studenten uitgereikt. Ontwerper-in-opleiding Floor van Schie won de Audience Award voor haar bijdrage aan een energietoren voor festivals. De Marina van Damme-beurs ging naar alumna Kjille Hoeben, directeur van myTemp, een bedrijfje dat een inslikbare capsule op de markt wil brengen die de kerntemperatuur van het lichaam meet.

Kjille Hoeben, die in 2006 afstudeerde bij Innovation Sciences, is de dertiende alumna die sinds 2010 aan de TU/e de Marina van Damme-beurs wint. In 2014 waren er namelijk twee winnaars. De beurs die jaarlijks ook wordt uitgereikt in Delft, Enschede en Wageningen, dient als steun in de rug voor een veelbelovende alumna bij het verder ontwikkelen van haar carrière. Naamgeefster Marina van Damme behaalde in 1953 zelf haar ingenieursdiploma in Delft en promoveerde als eerste vrouw aan de Universiteit Twente.

Het bedrag van 9.000 euro gaat Hoeben gebruiken om zichzelf te ontwikkelen als directeur van myTemp, onder meer door een leiderschapstraining te gaan volgen aan de prestigieuze Franse businessschool INSEAD in Fontainebleau. Na een jarenlange aanloop acht ze de tijd rijp om met deze startup de markt te betreden met een capsule die de kerntemperatuur van het lichaam kan meten. De ontwikkeling van deze ‘thermometerpil’ werd vijftien jaar geleden in gang gezet na het overlijden van deelnemers aan de Vierdaagse van Nijmegen, die toen vanwege een hittegolf werd gestaakt. De gedachte is dat de capsule van myTemp beter inzicht kan bieden in de risico’s van oververhitting en zo een bijdrage gaat leveren aan sport- en werkveiligheid.

‘Runner up’ Eriola Sophia Shanko, die dit jaar promoveerde in de groep Microsystems van de faculteit Mechanical Engineering en die daar nu als postdoc onderzoek doet, ontving een beurs van 2.500 euro. De Albanees-Griekse onderzoekster richtte tijdens haar promotie een bedrijfje op, ShanX Medtech, waarmee ze een sneltest wil ontwikkelen om na te gaan welk type antibiotica het best kan worden voorgeschreven bij patiënten met een blaasontsteking.

Academic Awards

Bij de Academic Awards ging de publieksprijs naar Floor van Schie, voor haar bijdrage aan de Green Energy Mill, een uitklapbare toren met zonnecollectoren en een windturbine die schone energie opwekt om zomerfestivals van energie te voorzien. De toren kan de vervuilende dieselgeneratoren vervangen die in het algemeen gebruikt worden op festivals.

De PhD Thesis Award voor het beste proefschrift is voor Marina Pilz da Cunha, die van plastic een door licht aangedreven ‘pakketbezorgrobot’ wist te maken. Deze mediagenieke creatie van de Braziliaanse was onder meer te zien tijdens de Dutch Design Week en in museum Boerhaave in Leiden. Pilz da Cunha, die haar werk uitvoerde bij Chemical Engineering & Chemistry, krijgt 5.000 euro.

Datzelfde bedrag gaat naar Tim van den Boom, de winnaar van de PDEng Thesis Award - toegekend voor de beste scriptie voortgekomen uit de tweejarige ontwerpersopleidingen die de TU/e aanbiedt samen met de overige Nederlandse technische universiteiten. ‘Qualified Medical Engineer’ Van den Boom maakte in samenwerking met het Catharina Ziekenhuis en promovenda Bettine van Willigen de digitale tool ‘AngioSupport’, waarmee artsen voor elke hartpatiënt het effect kunnen voorspellen van het aanleggen van een bypass of plaatsen van een stent in een kransslagader.

De MSc Thesis Award gaat naar Guido Kusters, die voor zijn afstudeerwerk voor de opleiding Applied Physics een theoretisch raamwerk en simulatietool bedacht waarmee de eigenschappen van nieuwe zachte, responsieve materialen met zogeheten vloeibare kristallen (bekend van de lcd’s, ofwel ‘liquid crystal displays’) kunnen worden voorspeld. De jury roemt zijn onafhankelijke en creatieve aanpak, en benadrukt dat het werk van Kusters al heeft geleid tot een publicatie in het toonaangevende vakblad Physical Review E. Voor deze prestatie wordt hij beloond met 2.500 euro.

Tot slot is de BSc Thesis Award toegekend aan Sjir Schielen (Electrical Engineering). Hij ontwikkelde een systeem gebaseerd op kunstmatige intelligentie dat in MRI-afbeeldingen van het brein kan zien of een hersentumor is gemuteerd ten opzichte van de vorige scan. Die informatie is essentieel voor het behandelplan, maar kan momenteel alleen nog maar worden verkregen via een ingrijpende en risicovolle biopsie. Volgens de enthousiaste jury ging Schielen voor zijn bachelorscriptie te werk alsof hij aan een promotie begonnen was, waarbij hij zelf de contacten met artsen onderhield en bij het ziekenhuis een dataset regelde waarop hij zijn methode kon uittesten. Het levert hem behalve de eer 1.250 euro op.