CvB wil de daling in de rankings afstoppen

Het College van Bestuur gaat de komende maanden een plan ontwikkelen dat de daling van de TU/e in allerhande rankings moet tegengaan. Dat vertelde collegevoorzitter Robert-Jan Smits maandagmiddag aan de U-raad. Maar hij zei het ook als een collectieve verantwoordelijkheid te zien. Eind dit jaar verwacht Smits het plan te kunnen presenteren. Resultaat verwacht hij op de langere termijn.

foto G-Stock Studio / Shutterstock

De kamernood in Eindhoven, een voorstel om het academisch jaar te bekorten, de roep om meer concrete maatregelen die de universiteit duurzamer moeten maken. De U-raad legde het College van Bestuur maandag 27 september een breed scala aan onderwerpen voor met de vraag hoe daar actie op ondernomen gaat worden.

Op veel zaken kon het CvB nog geen volledig antwoord geven. De kamernood blijft voorlopig nog wel een probleem, zoveel was op te maken uit de woorden van vicevoorzitter Nicole Ummelen. De nieuwe woontorens die gebouwd worden op de campus, zijn er pas op z'n vroegst in 2023. De universiteit blijft natuurlijk wel in gesprek met alle partijen die zich in april van dit jaar gecommitteerd hebben aan het nieuwe Convenant Studentenhuisvesting, zei Ummelen. En de oproep in het Eindhovens Dagblad om voor studenten kamers beschikbaar te stellen, heeft volgens haar tot nu toe zo'n dertig studenten geholpen.

Met de aanstelling van Anna Wieczorek als nieuwe Sustainability Ambassador moet het duurzaamheidsstreven van de universiteit een boost krijgen, vertelde het CvB. Maar Wieczorek is pas onlangs begonnen. En dat mooie plan van de Jonge Akademie voor het inkorten van het collegejaar? Zag er op het eerste oog heel interessant uit, aldus rector Frank Baaijens. “We gaan het bestuderen, maar het mag niet ten koste gaan van de kwaliteit en het moet haalbaar zijn. We nemen het mee in het bestuurlijk overleg en verwachten dat daar wel wat concrete voorstellen uitkomen.”

Daling in rankings

Duidelijker was het CvB toen het ging over de daling van de TU/e in diverse internationale ranglijsten. Een daling die ook al enige jaren gaande is. Collegevoorzitter Robert-Jan Smits vertelde dat ook hij zich daar zorgen over maakt. Pantea Haghighatkhah, lid van personeelsfractie PUR, had even daarvoor gevraagd of het CvB het probleem erkent en hoe men dit wil aanpakken. Is er een plan om die neergaande spiraal weer de goede richting op te krijgen? Volgens Haghighatkhah is zo’n daling in rankings slecht voor de wetenschappelijke reputatie van de universiteit en daarmee ook nadelig voor het aantrekken van internationale studenten en talentvolle onderzoekers. Begin deze maand viel de TU/e nog uit de top-200 van het Britse tijdschrift Times Higher Education, waarbij de Eindhovense universiteit in 2014 nog op plek 104 had gestaan.

Volgens Smits moet nu eerst goed onderzocht worden wat precies de redenen zijn van de neergang. Smits: “Welke factoren zijn hierbij het belangrijkst? Want we moeten straks zeker niet de verkeerde dingen gaan doen." Het vergroten van de wetenschappelijke excellentie van de universiteit ziet Smits wel als een collectieve verantwoordelijkheid. "Ik denk overigens dat we nu al met het opzetten van onze onderzoeksinstituten en het investeren in onze wetenschappelijke infrastructuur er in de toekomst beter in zullen slagen meer talent naar Eindhoven te trekken.”

Aan het eind van dit jaar wil Smits een plan hebben klaarliggen om de TU/e weer te laten gaan stijgen op de ranglijsten. “Verwacht echter niet dat dit dan komend jaar al werkt, of het jaar daarop.” Volgens de collegevoorzitter heeft het herstel meer tijd nodig.