Kernfusiemaster nog altijd hoog gewaardeerd

De master Science and Technology of Nuclear Fusion, die dit jaar zijn tweede lustrum viert, is al jaren de best gewaardeerde master van de TU/e. In de Keuzegids Masters, die vandaag verschijnt, krijgt de opleiding de hoogste lof voor haar docenten en de sfeer en gaat de kwalificatie ‘bovengemiddeld’ naar de onderdelen inhoud, toetsing en voorbereiding op een loopbaan. Op dit laatste onderdeel worden vijf andere TU/e-masters juist als ‘ondergemiddeld’ beoordeeld.

foto Microstock 3D / Shutterstock

De Keuzegids Masters zet jaarlijks alle masterstudies in Nederland op een rij. Want met maar liefst 1.200 masteropleidingen in Nederland is het voor studenten niet gemakkelijk een keuze te maken, aldus de redactie. Bladerend door de gids van dit jaar mogen we concluderen dat de masteropleidingen die aan de TU/e worden aangeboden, kwalitatief goed aan de maat zijn. Als ze in vergelijkingstabellen naast die van de TU Delft en de Universiteit Twente worden gelegd, scoren die van Twente geregeld net iets beter en zitten de Delftse qua waardering weer iets onder die van Eindhoven.

De Keuzegids heeft de opleidingen beoordeeld op de onderdelen inhoud, docenten, toetsing, voorbereiding loopbaan en sfeer. Bij de methodiek die de Keuzegids daarvoor gebruikt zijn onder meer de uitkomsten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) van 2021 en de arbeidsmarktcijfers van het Researchcentrum voor Onderzoek en Arbeidsmarkt (ROA) het bronmateriaal.

Best beoordeeld

De masteropleiding Science and Technology of Nuclear Fusion doet het dit jaar het beste van alle 22 beoordeelde TU/e-masters, en dat is iets wat de afgelopen jaren al zo was. Zes jaar geleden toen deze kernfusiemaster als beste was beoordeeld in de NSE, zeiden hoogleraar Niek Lopes Cardoza en opleidingsdirecteur Roger Jaspers gekscherend dat een reep chocola wellicht de reden was van het succes.

Lopes Cardoza noemt het “supergaaf” dat zijn opleiding weer zulke hoge scores heeft behaald. “Juist in dit werkveld zijn volop ontwikkelingen gaande die heel relevant zijn voor onze opleiding. Het afgelopen jaar zijn private investeerders zich op kernfusie-startups gaan richten, en wel voor een paar miljard dollar. Dat houdt in dat er ook een fusie-industrie ontstaat, die er eigenlijk nog nauwelijks was. Dat betekent een heel nieuw loopbaanperspectief voor onze studenten, en natuurlijk ook een sterk groeiende behoefte aan onze opleiding.”

De afgelopen jaren is de instroom van de kernfusiemaster “lineair gestegen", vertelt Lopes Cardoza, en verwacht hij dat die dit jaar uitkomt op zo’n veertig studenten. In december werd het honderdste masterdiploma uitgereikt. “Nu is het de uitdaging om de kwaliteit vast te houden en daar is meer voor nodig dan veel repen chocola.”

Voorbereiding loopbaan

Ook de masteropleidingen Applied Physics, Automotive en Sustainable Energy Technology scoren op veel onderdelen bovengemiddeld en de opleiding Systems & Control doet dat op alle vijf onderdelen. Vijf masters van de TU/e krijgen in de gids de beoordeling ‘ondergemiddeld’ bij het onderdeel ‘voorbereiding loopbaan’. Dat is bijna een kwart van alle beoordeelde opleidingen.

Hoogleraar Paul Koenraad, dean van de Graduate School, zegt bekend te zijn met het feit “dat we, naar de zin van de studenten, niet voldoende aandacht besteden aan ‘voorbereiding loopbaan’. Dit zagen we al terug in de uitkomsten van de NSE, die voor een groot deel de basis vormen voor de nu verschenen Keuzegids. We zijn absoluut van plan om hier meer aandacht aan te besteden en dit onder andere mee te nemen in de visie en acties van de Graduate School 2.0, die op dit moment wordt ontwikkeld.”