Een trashmetalband in je studentenhuis

Stukafest staat voor Studentenkamerfestival, en dat betekent: artiesten die spelen tussen de hoogslaper en de wastafel, terwijl bezoekers toekijken vanaf een bierkratje of een derdehands bank. Op woensdag 23 maart vindt de dertiende Eindhovense editie plaats – zonder coronabeperkingen – en vandaag start de kaartverkoop. Voorzitter Simon de Vries en kamercoördinator Teun Wittenbols, beiden student Industrial Design, vertellen wat het publiek kan verwachten.

foto Ramon Schollaardt

Traditioneel vinden de edities van Stukafest elk jaar plaats in februari. Het zijn er ongeveer dertien, in studentensteden door het hele land. Maar met het oog op naderende versoepelingen van de coronamaatregelen, besloten veel steden hun festival dit jaar een maandje door te schuiven. Zo ook Eindhoven. Dat bleek een gouden greep, vertelt Simon de Vries (21). De student Industrial Design heeft bijna zijn bachelor voltooid en is voorzitter en programmeur van Stukafest Eindhoven.

“We hadden allerlei scenario’s uitgewerkt, waarbij we uitgingen van bijvoorbeeld QR-codes checken, een verplichte eindtijd of anderhalve meter afstand tussen de bezoekers. Dat we nu met geen enkele van die maatregelen rekening hoeven te houden, hadden we niet verwacht.”

Na een online editie vorig jaar, wordt Stukafest Eindhoven 2022 dus een ouderwetse live editie. Het is de dertiende keer dat Stukafest in Eindhoven plaatsvindt. De online kaartverkoop gaat vandaag om 12.00 uur van start.

Fietsen

Stukafest draait om optredens van muzikanten, cabaretiers en andere artiesten in studentenkamers. Bezoekers kiezen drie voorstellingen uit de line-up, en fietsen tussen de rondes om 20.00, 21.00 en 22.00 uur door telkens naar het volgende studentenhuis.

“We hebben dit jaar ook optredens op andere locaties: in Altstadt en TAC. We vinden het leuk om eerste- en tweedejaarsstudenten te laten kennismaken met de venues die Eindhoven te bieden heeft, want dat hebben zij door corona waarschijnlijk nog niet kunnen doen”, vertelt De Vries.

Bijzonder is ook de voorstelling op de plek van het toekomstige stadsbos nabij de studentenhuisvesting aan de Vestdijk: “een hallucinerende show met lichtgevende hoelahoeps“ van ‘flowartiest’ Luminous Nova.

Dragshow

Teun Wittenbols (23) is kamercoördinator en acquisiteur voor Stukafest Eindhoven. Hij heeft zijn bachelor Industrial Design recent afgerond. “Mijn kamer is ook één van de locaties van Stukafest. Mijn huisgenoten ontvangen de artiesten en het publiek, want zelf verwacht ik de hele avond overal en nergens te zijn.”

Naar welk optreden kijkt hij het meest uit? “Ik ben benieuwd naar cabaretier Kai Bodewitz, die ik toevallig van een bijbaan ken.” De 21-jarige Eindhovense artiest heeft het Amsterdams Studenten Cabaret Festival al op zijn naam staan.

De Vries tipt op zijn beurt de dragshow van Haus von Wytch: “Dat is het leuke aan Stukafest, je ziet er de meest uiteenlopende acts.” Ook op het programma: de trashmetalband Headless Hunter. “Dat vonden we een mooie match, want de metalscene is groot in Eindhoven.”

Maar eh, snoeiharde metal in een woning? Wittenbols stelt ons gerust: daar is rekening mee gehouden bij het kiezen van de locatie: een studentenhuis met een schuur. “En we hebben standaardbrieven verspreid onder alle deelnemende huizen, waarmee ze de buurt op de hoogte kunnen stellen.”

Kitchen Rave

Voorafgaand aan de voorstellingen kunnen Stukafest-bezoekers onder de noemer ‘Stukafood’ gezamenlijk eten in het Stroomhuis, waar de deejays van The Kitchen Rave een studentenmaaltijd bereiden terwijl ze aan het draaien zijn.

Het Stroomhuis is ook de plek waar het festival wordt afgesloten: vanaf 23.00 uur is aldaar de afterparty, met optredens van onder anderen Whiff en Tape Toy.

Tickets zijn vanaf woensdag 9 maart 12.00 uur te koop in de ticketshop. Prijzen variëren van 4,50 euro voor één voorstelling, tot 24 euro voor drie voorstellingen inclusief Stukafood vooraf en afterparty.

Op de hoofdfoto: optreden van de punkband Paracetamøl tijdens Stukafest Eindhoven 2020