Foto Stukafest

Digitaal Stukafest smaakt naar meer, maar kennisdeling ontbreekt

Voorstellingen moesten worden afgeblazen, dure techniekinstallaties werden opgetuigd om livestreams mogelijk te maken en abonnementhouders gaven er de brui aan. De culturele sector heeft op z’n zachtst gezegd een pittig jaar achter de rug. Daar kan Stukafest, het landelijke studentenkamerfestival, over meepraten. Dit jaar vond er voor het eerst een online editie plaats en dat smaakt naar meer – mits er wordt gekozen voor de juiste aanpak. Deze kennis wil Stukafest nu delen samen met andere culturele festivals.

foto Stukafest

“We hadden van tevoren verschillende scenario’s bedacht. Maar dat álles uiteindelijk digitaal georganiseerd moest worden, zagen we niet direct aankomen”, zegt Robin van der Sluis, voorzitter van Stichting Stukafest Nederland. “In de hele geschiedenis van Stukafest is er nog nooit een digitale editie geweest. Dat vonden we ook moeilijk in het format passen, want het gaat juist om de ervaring dat je als bezoeker zo’n studentenkamer binnenstapt.”

Het concept van Stukafest is immers dat bezoekers studentenhuizen bezoeken, waar zij vanaf de doorgezakte bank cabaretiers, bands en andere artiesten zien optreden onder de hoogslaper.

Ouder

Ondanks de twijfel die de organisatie keer op keer moest incasseren, is Van der Sluis niet ontevreden over afgelopen editie. “In totaal hadden vierduizend mensen een kaartje gekocht. Normaal zit dat ruim boven de tienduizend. De bezoekers konden vanaf een livestream drie keer uit drie optredens kiezen.” Doordat het event digitaal was, is moeilijk te zeggen welke studentensteden het meest hebben gekeken.

Wat de organisatie wel ontdekte, is dat ze een nieuwe doelgroep aanboorde. “Ons publiek bestaat normaal gezien vooral uit studenten. Oudere bezoekers zijn natuurlijk altijd welkom, maar zoeken het event nooit zo op. Bij deze editie veel meer.” Ook waren er meer mensen van buiten de grote steden geïnteresseerd.

Daarnaast waren de kaartjes goedkoper. “Normaal zijn de kaartjes vijftien euro. Nu waren er tickets vanaf twee euro en konden bezoekers extra betalen om bij te dragen aan cultuur.” Samen met een crowdfundingsactie waarmee de organisatie negenduizend euro ophaalde, kwam Stukafest dit jaar rond – maar makkelijk is anders.

Kennisuitwisseling

Van der Sluis merkte bij al het geregel, dat binnen de culturele sector voornamelijk de kennis én onderlinge uitwisseling van kennis wel wat meer mag om de omslag naar digitaal te maken. “De ticketverkoop was een heikel punt, want je wilt bezoekers dezelfde ervaring meegeven. Digitaal is dat gewoon anders, kan je dan nog wel hetzelfde bedrag vragen?”

“Om de kennisuitwisseling te stimuleren, hebben we nu onze eigen bevindingen samen met een aantal andere organisaties op papier gezet. Hopelijk komen daar nog bijeenkomsten uit voort of andere kennisuitwisseling. Corona is voorlopig nog niet de wereld uit, dus de kans is groot dat de gehele culturele sector voorlopig nog wel met digitale events te maken heeft. We hebben er nu van kunnen proeven en het beviel, maar hoe kunnen we de werkwijze nog verbeteren? Daar komen we alleen samen achter.”

Het grootste leerpunt voor Van der Sluis en zijn bestuur, was dat ze een digitaal event moeten zien als een tv-uitzending. “Je moet niet simpelweg hetzelfde doen als bij een live optreden, en daar dan een camera op zetten. Dat werkt niet, je moet echt tv gaan maken, maar daar is dan wel weer extra geld voor nodig. Digitaal is zeker niet goedkoper.”