Eindhovens woonprotest: van achterstandswijk tot centrum

Op 13 maart is er in Eindhoven een woonprotest zoals er in vele andere steden ook al is geweest. TU/e-alumnus Rutger Rauws is medeorganisator en verwacht zondag zo’n 400 mensen bij het protest voor betaalbare woonruimte. “Dit is relevant voor iedereen, maar zeker voor studenten. Die worden hier sowieso mee geconfronteerd.”

foto Etreeg / Shutterstock

Op zondag 13 maart begint het woonprotest om 14.00 uur bij het Anthony van Leeuwenhoeklaan park. Vanuit daar gaat men via Strijp-S naar het Stadhuisplein. Rauws: “We hebben bewust voor die startlocatie gekozen, want het is een mooi contrast tussen een wijk met uitdagingen (Limbeek) en een nieuwe wijk waar veel vernieuwing is.” Volgens de TU/e-alumnus moet het woonprotest de aandacht vestigen op het huisvestingsprobleem en de ongelijkheid en moet er met beleid een verschil worden gemaakt. “Allerlei landelijk beleid heeft geleid tot deze situatie. Denk bijvoorbeeld aan de jubelton waarmee de ongelijkheid gegroeid is.”

Studenten hebben flink te lijden onder de situatie. Er is landelijk momenteel een tekort aan 26.500 kamers, weet kenniscentrum studentenhuisvesting Kences. Sommige studenten stoppen zelfs met hun studie omdat ze geen geschikte woonruimte kunnen vinden. Maar in de woningcrisis gaat het niet enkel om studenten, ook senioren die niet door kunnen stromen naar een kleinere woning, zijn deel van het probleem. Geschikte seniorenwoningen zijn er niet overal genoeg, maar er blijkt ook een financiële prikkel nadelig mee te spelen: doorstromen vanuit een eengezinswoning waar men al jaren woont naar een appartement is vaak duurder. Iets dat de ouderen niet zien zitten.

Hoe het dan wel moet, daar heeft Rauws wel ideeën over. “Ik denk dat we terug moeten naar meer controle op de verhuurders. We moeten meer sociale huurwoningen bouwen. Het percentage sociale huurwoningen is drastisch afgenomen sinds het begin van de jaren 90, dat is beleid geweest. Wonen was een recht en is verworden tot een markt. Vroeger was zo’n woning ook niet enkel voor de allerarmsten. Daarnaast is zelfbewoningsplicht ook iets dat kan helpen. Alle woningen de eerste vijf jaar na aankoop verplicht laten bewonen door de koper bijvoorbeeld. Daarmee voorkom je dat zo’n woning een interessant handelsobject wordt. Wat in ieder geval goed is, is dat we weer een minister van Volkshuisvesting hebben.”

Solliciteren naar een woning

Rauws weet zelf ook wat het is om geen woning te vinden. “Ik was vorig jaar met mijn vriendin op zoek naar een woning. Ik begon net met werken, zij studeerde nog. Vind dan maar een woning. Je betaalt al snel duizend euro voor zestig vierkante meter, als je al wat vindt. En dan moet je ook nog drie of vier keer de maandhuur verdienen, niet te doen.” Uiteindelijk heeft Rauws wel iets gevonden, in de sociale huur van de nieuwe Trudo Toren op Strijp-S. “Daar moest je een motivatie voor schrijven en dan nog waren er veel meer kandidaten dan appartementen. Ik ben super blij dat ik daar nu woon, maar dat gun ik iedereen. Wonen is gewoon een grondrecht.”

Tijdens zijn afstuderen is Rauws een vereniging gestart: EHVXL, die houdt zich bezig met stedelijke ontwikkeling van Eindhoven. “Ik heb daar hobbymatig veel geleerd en kwam ook in aanraking met lokale politiek.“ Zo is het balletje gaan rollen en kwam hij op de lijst van GroenLinks, waar hij hoopt nog meer invloed te kunnen uitoefenen voor een beter woningbeleid.

Tent op het plein

Op 13 februari had de groep van Rauws al een generale repetitie voor het protest met een tentenactie op het 18 Septemberplein. Daar werden mensen opgeroepen een tent te plaatsen om te protesteren tegen het gebrek aan betaalbare woningen. “We zien gewoon dat het anders moet om ook de toekomstige generaties nog een betaalbare woning te geven. Met beleid zijn we hier gekomen, met beleid kunnen we dit probleem ook weer oplossen”, zegt Rauws. “Het vraagt om een andere wind. Daarom houden we het protest ook een dag voor de verkiezingen. Het zit dan, hoop ik, in ieders geheugen dat stemmen zin heeft om mee te bepalen wat het nieuwe beleid wordt.” Rauws wil iedereen graag oproepen om naar het protest te komen op 13 maart, maar ook om te gaan stemmen. “Het maakt me niet uit waarop, maar stem in ieder geval. Je hebt dan invloed op de gemeenteraad en daar worden keuzes over lokale woningbouw gemaakt.”