CvB biedt excuses aan voor optreden tijdens de Career Expo

In de U-raadsvergadering heeft vicevoorzitter Nicole Ummelen gisteren namens het College van Bestuur excuses aangeboden voor hoe op 15 maart is opgetreden tegen demonstranten van University Rebellion tijdens de Career Expo. “De excuses zijn bedoeld voor iedereen die zich in die situatie onveilig heeft gevoeld”, verklaarde Ummelen. Op dit moment werkt het CvB aan een protocol hoe in dit soort situaties gehandeld moet worden. Dat ontbrak namelijk nog, aldus de vicevoorzitter.

Daniek Dobber van studentenfractie Groep-één vroeg het CvB gistermiddag in de U-raadsvergadering of er een protocol in de maak is voor hoe de TU/e in de toekomst wil omgaan met demonstraties op de universiteit. Aanleiding voor die vraag was het optreden van de universiteit en de politie op 15 maart van dit jaar bij een demonstratie van University Rebellion op de Career Expo, die jaarlijks wordt gehouden in het Auditorium.

Drie leden werden daarbij aangehouden en geboeid afgevoerd en op 7 oktober constateerde de rechter in Den Bosch dat het vorderen en de uitvoering daarvan buiten proportie was geweest. De drie aangehouden leden werden allen van rechtsvervolging ontslagen. Aan de universiteit werden eerder al vragen gesteld over hoe de TU/e wilde omgaan met het recht op demonstreren.

Excuses

Vicevoorzitter Nicole Ummelen vertelde gisteren dat er regels bestaan voor het demonstreren aan de TU/e, “maar dat het protocol ontbreekt hoe precies moet worden opgetreden als het mis dreigt te gaan”. Aan dat protocol wordt op dit moment gewerkt, deelde ze de U-raad mee. Vervolgens zei ze dat het CvB excuses aanbiedt aan iedereen die zich op die dag op die plek onveilig heeft gevoeld. “Het uitgangspunt dat demonstreren aan onze universiteit altijd mogelijk moet zijn, onderschrijven we. Dat beschouwen wij binnen onze academische gemeenschap ook als een van onze kernwaarden. We vinden het dan ook zeer vervelend dat mensen zich op die dag onveilig hebben gevoeld. Daarvoor bieden we hierbij onze excuses aan.”

Op de vraag van Dobber of het CvB ook nog van zins was die excuses publiekelijk kenbaar te maken, zei Ummelen dat ze “dat in deze openbare bijeenkomst van de U-raad nu deed”. Ze verwachtte dat die excuses ook buiten de vergadering bekend zouden worden. Dobber en haar mederaadslid Mette Schouten drongen toch nogmaals aan op een publieke bekendmaking van de excuses. Schouten: “Het lijkt ons een belangrijke stap dat het CvB zich op die manier hierover uitspreekt. Het is een mogelijkheid om te laten zien waar we hier aan de TU/e voor staan als het gaat om dit onderwerp.” Ummelen zei in reactie hierop dat ze er dan toch nog over zou nadenken en dat ze daarbij graag wilde weten hoe de U-raad dit dan voor zich ziet.

Op de vraag van Martijn Klabbers, lid van de personeelsfractie PUR, of er wellicht ook werd nagedacht over een vorm van compensatie voor de studenten die gearresteerd waren en die een nacht op het politiebureau hadden moeten verblijven, kwam geen direct antwoord.

Beëindiging bezetting in Rotterdam

De politie heeft gisteravond een einde gemaakt aan de bezetting van een gebouw op de campus van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Daar werden ongeveer tien demonstranten  afgevoerd. Dat meldt Erasmus Magazine. ME’ers en agenten begonnen rond zes uur aan de ontruiming. Er waren rond de tachtig studenten en medewerkers, van wie tien weigerden te vertrekken. Die zijn door de agenten naar buiten gebracht.

De demonstranten hadden het bestuur gevraagd om die avond met hen in gesprek te gaan, maar die uitnodiging is afgeslagen. “We konden het organisatorisch niet voor elkaar krijgen”, zegt een woordvoerder van de universiteit tegen het magazine. De bezetters hebben op hun beurt een uitnodiging gekregen voor een gesprek op een ander moment.

De actiegroep wil dat de universiteit de banden met de fossiele industrie verbreekt en verzet zich ook tegen slechte werkomstandigheden van docenten en onderzoekers. Verder zouden de gebouwen beter toegankelijk moeten zijn. Tot slot moet er volgens hen een einde komen aan studieschulden.

Hoger Onderwijs Persbureau