Vrijspraak in eerste zitting demonstratie Wervingsdagen

Vandaag is de eerste zitting geweest tegen één van de drie studenten die met University Rebellion gedemonstreerd heeft tijdens de Wervingsdagen op 15 maart jongstleden op de TU/e-campus. Cursor heeft de zitting bijgewoond. De rechter was helder in haar uitspraak: het vorderen en de uitvoering daarvan waarbij drie studenten gearresteerd werden was buiten proportie.

Op 15 maart 2022 heeft een groep van University Rebellion gedemonstreerd tegen de aanwezigheid van fossiele brandstofbedrijven op de Wervingsdagen. Tijdens die demonstratie stond er al snel veel politie op de campus en zijn drie studenten gearresteerd. De betreffende student heeft destijds zes uur vast gezeten op het politiebureau, kreeg een boete en daarna is het OM overgegaan tot strafvervolging. Hij heeft dit met succes aangevochten, zo blijkt vandaag. De uitspraak over deze eerste student die terecht stond vandaag zal een precedent gaan vormen voor een van de anderen, zo was vooraf bekend. Vandaag, 7 oktober was de zitting in het Paleis van Justitie in Den Bosch.

Na het spreken van de officier van justitie en het pleiten van de advocaat van de student, kreeg de student zelf het laatste woord. Hij maakte hier gebruik van om te laten weten hoe de ervaring voor hem is geweest: “Wervingsdagen organiseert elk jaar de bedrijvenbeurs van de TU/e, dus ook die van afgelopen 15 maart. Wervingsdagen heeft een ‘committee of recommendation’, in dit comité zit Marjan van Loon, u kent haar misschien wel, ze is namelijk de president-directeur van Shell Nederland. Dat geeft voor mij al direct aan dat de organisatie van deze bedrijvenbeurs de ethische overwegingen die komen kijken bij zo’n evenement niet serieus neemt. Het lijkt me namelijk sterk dat de topvrouw van een bedrijf als Shell de organisatoren van de bedrijvenbeurs afraadt om de planeetvernietigende fossiele industrie uit te nodigen. … Ik sta hier dus vandaag terecht, omdat ik mijn recht op demonstreren wilde uitoefenen op de TU/e. … Ik was behoorlijk ontdaan over hoe ik op de TU/e ben behandeld de 15e. Ik werd namelijk door de politie gehandboeid en er werd met een knie op mijn rug gezeten, waardoor ik niet goed kon ademen.”

De rechter was er snel uit: “Het is dossier is mij duidelijk en ik ontsla je van alle rechtsvervolging”, zo oordeelde ze. “Als je kijkt wat er nodig is om het recht op demonstratie in te perken moet er aanmerkelijke laakbare verhindering zijn. En dat is hier niet aan de orde. Uit niets blijkt dat wie dan ook maar hinder heeft ondervonden van de demonstratie (van University Rebellion, red.). Ja, misschien vonden de mensen van de Wervingsdagen het niet leuk dat daar een paar studenten aan het demonstreren waren. Maar dat is niet genoeg”, aldus de rechter. “Er is veel te vroeg gevorderd en op een manier die niet in proportie is voor wat er gebeurd is. De autoriteiten hebben met hun optreden in strijd gehandeld met artikel 11.“ De officier van justitie kan binnen twee weken nog in hoger beroep gaan.

Cursor blijft de zaak volgen en zal komende week ook reacties vragen van University Rebellion, de politie en het College van Bestuur van de TU/e op de uitspraak.