Het iGEM-team; uiterst rechts Rian Driedijk. Foto | Leonie Voets

iGEM-team wil vasculitis bestrijden met slimme cellen

Wie lijdt aan chronische ontstekingen in de bloedvaten (vasculitis), loopt het risico dat weefsels en organen beschadigd raken door een verminderde zuurstoftoevoer. Als mogelijke behandeling van deze auto-immuunziekte, probeert het huidige iGEM-team van de TU/e speciale cellen te maken die ontstekingshaarden in het lichaam opsporen en ter plekke medicatie afgeven.

foto Leonie Voets

iGEM is een internationale studentencompetitie, waarin de deelnemers uiteenlopende problemen proberen op te lossen met technieken uit de synthetische biologie. Het Eindhovense team, dat bestaat uit acht studenten Biomedical Engineering en één van Industrial Design, bereidt zich al sinds begin dit jaar voor op de afsluitende ‘Grand Jamboree’ eind oktober. Die zal dit jaar - corona volente - voor het eerst plaatsvinden in Parijs, na vijftien edities in het Amerikaanse Boston en twee digitale bijeenkomsten tijdens de pandemie.

Maar voor het zover is, organiseert het iGEM-team zelf twee evenementen, vertelt teamlid Rian Driedijk (uiterst rechts op de hoofdfoto). “Op woensdag 14 september verwachten we meer dan honderd middelbare scholieren uit de regio voor de allereerste Challenge Day. Die is bedoeld om de volgende generatie onderzoekers kennis te laten maken met de synthetische biologie.” De scholieren doen die dag een ultrakort iGEM-project, legt ze uit. “Ze bedenken een project en maken daar een poster over. Ook zullen ze een kunstwerk maken met fluorescente bacteriën en krijgen ze een rondleiding over de campus.”

Lage Landen

Op dinsdag 18 oktober volgt de Mini Jamboree Benelux voor alle iGEM-teams uit de Benelux. “Dat is een soort generale repetitie voor de Grand Jamboree”, zegt Driedijk. De acht deelnemende teams uit de Lage Landen kunnen in het Auditorium hun projecten verdedigen voor een deskundige jury en maken kans op prijzen in de categorieën Best Project Design en Best Project Implementation. “Bij Project Design gaat het om het algemene concept en de haalbaarheid. Bij de laatste categorie draait het vooral om de potentiële maatschappelijke impact van het project, waarbij ook wordt gekeken hoe doordacht en verantwoord het project is.”

De Mini Jamboree Benelux wordt geen privé-feestje, benadrukt de tweedejaars studente Biomedical Engineering. “Er is een voor publiek vrij toegankelijke netwerkmarkt waar de deelnemende teams, partners van iGEM en enkele onderzoeksgroepen aanwezig zullen zijn. Bovendien kunnen studenten een MyFuture-punt verdienen door één van de pitch-sessies van de teams bij te wonen.” Voor dat punt is inschrijven wel een vereiste.

Lees verder onder de foto

Intussen wordt in het lab hard gewerkt om aan te tonen dat het inderdaad mogelijk is om cellen te maken die in staat zijn om ontstekingen in de bloedvaten op te sporen en daar de ontstekingsremmer interleukine-10 (IL-10) toe te dienen. Daartoe worden de cellen voorzien van een zogeheten receptor, waaraan een bepaald type antistoffen bindt dat rond de ontsteking wordt geproduceerd. Zodra de antistof bindt aan de cel, wordt in de cel de productie van IL-10 aangezwengeld en ter plekke afgegeven.

In het ideale geval zou je met één injectie in de bloedbaan van deze aangepaste lichaamseigen cellen alle opflakkerende ontstekingen kunnen onderdrukken, aldus Driedijk. En dat zou een enorme gezondheidswinst opleveren; mogelijk niet alleen voor mensen die lijden aan vasculitis, maar ook voor patiënten die last hebben van andere auto-immuunziekten. De gebruikte technologie zou volgens het iGEM-team namelijk ook daartegen inzetbaar moeten zijn.

Succesje

Dat klinkt prachtig, maar of het daadwerkelijk zover komt, is uiteraard nog de vraag. Vooralsnog is het team erin geslaagd om gemodificeerde cellen IL-10 te laten produceren en wordt nog geprobeerd de receptor te laten activeren door de juiste antilichamen. “Die twee elementen willen we daarna in één cel combineren. Of dat gaat lukken voor eind oktober, durven we niet te zeggen.”

Een eerste succesje heeft het iGEM-team voor de zomer al wel geboekt. Bij de TU/e Contest werd de publieksprijs in de wacht gesleept. Hieronder is de korte pitch te zien waarmee ze die prijs wonnen.

The iGEM TU Eindhoven 2022 pitch wins the Audience Award at the TU/e contest!