Het is al bijna kerst

Masterstudent Martje Wijnen is van mening dat geluk mooier is als je het deelt. Samen met een vriendin zet ze daarom in Eindhoven een afdeling op van de landelijke stichting Rocking Up X-mas. Die organisatie wil met gesponsorde kerstpakketten hulp bieden aan mensen die financieel in de knel zitten, maar geen klant bij de Voedselbank zijn. “We gunnen ze in ieder geval alle ingrediënten voor een kerstdiner.”

foto Privécollectie Martje Wijnen

Martje Wijnen heeft het altijd in zich gehad om voor gelijkheid te strijden en minder bedeelden in de samenleving te helpen. Nu ze aan de TU/e een dubbele master doet (Innovation Sciences en Sustainable Energy Technology) vindt ze ook nog tijd om een Eindhovense versie voor de stichting Rocking Up X-mas op te zetten, samen met haar vriendin Jasmijn Asselberghs.

“Het idee is om mensen die het nodig hebben te verrassen met een luxe kerstpakket, bestaande uit in ieder geval alle ingrediënten voor een kerstdiner. Dit wordt eventueel aangevuld met overige producten en cadeautjes, maar dat is afhankelijk van de beschikbare budgetten en sponsoren. Het is een anonieme gift en dat is belangrijk omdat armoede vaak met schaamte omgeven is”, zegt Wijnen (links op de hoofdfoto).

Zelf doen

Dit idee ontstond toen ze, vorig jaar al, in de krant een artikel las over de landelijke stichting Rocking Up X-mas. “Jasmijn en ik wilden ons toen aanmelden als vrijwilliger, maar in Eindhoven bleek nog geen locatie. Daarom hebben we gevraagd of wij die mogen opzetten.”

Sinds kort hebben ze daarvoor groen licht. Dat bestaat uit een mailadres en plekje op de website, een KvK-nummer en een bankaccount met daarop 1000 euro startkapitaal. “We zitten nog in de beginfase, maar krijgen al wel haast. We kunnen op dit moment alle hulp en tips van de TU/e-community gebruiken om dit project te laten slagen. We zijn bijvoorbeeld nog steeds opzoek naar een geschikte ruimte om de pakketten in te pakken en contacten binnen bedrijven die eten of cadeautjes zouden willen sponsoren.”

Met community manager Erik de Jong hebben ze inmiddels gesproken over een plekje op de TU/e Christmas Market. “Die begint op dinsdag 6 december, geloof ik, en dat is wat laat voor ons. Hoewel we wel wat zien in een samenwerking met cateraar Appèl. Misschien kunnen wij daar dan chocolademelk voor hen verkopen en daarvoor in ruil pakken chocomelk gesponsord krijgen? We willen zo’n deal graag met Appèl bespreken.”

Voor wie?

De doelgroep bestaat niet uit gezinnen die klant zijn bij de Voedselbank. Wijnen en Asselberghs hebben een aanmeldformulier gemaakt dat ze aanbieden bij stichtingen zoals Vluchtingenwerk. Daarop kunnen mensen zichzelf aanmelden voor een kans op een Rocking Up kerstpakket.

De dozen zullen de vriendinnen niet in hun studentenkamer kunnen gaan inpakken. Wijnen hoorde van het hoofdkantoor dat een ruimte van tachtig vierkante meter niks te groot is. “We hopen zeer dat iemand ons hiermee kan helpen. Verder zoeken we nog vijftien vrijwilligers die willen helpen met inpakken op 23 december en vijftien chauffeurs mét auto die willen rondbrengen.”

Op de website kun je je tips kwijt of je aanmelden als vrijwilliger.