WorkWalks nu permanent beschikbaar als vergaderplek

Vanaf volgende week kun je naast vergaderruimtes ook WorkWalks boeken als locatie voor je afspraak. Vanuit zeven locaties zijn wandelroutes van verschillende afstanden te volgen. De bedoeling is dat medewerkers en studenten wat vaker achter hun bureau vandaan komen en ook tijdens werktijd meer in de buitenlucht zijn. In 2018 liep er al een succesvolle pilot van het project, dat nu definitief een plaats krijgt op de campus.

“Zullen we de route van dertig minuten lopen?” Erwin Kerkhof (in het midden op de hoofdfoto), adviseur duurzaamheid bij Real Estate staat naast een groot blauwgeel blok bij de ingang van Atlas, waar verschillende wandelroutes op de campus op staan. Het blok staat er pas net, want het is onderdeel van de WorkWalk: een alternatief voor de vergaderruimte. In 2018 konden medewerkers en studenten tijdens de pilotperiode al blauwe stippellijnen volgen op de campus, terwijl ze in de buitenlucht vergaderden of overlegden. Nu is het project permanent gemaakt en hebben de blauwe stippen plaatsgemaakt voor bordjes die routes aangeven van tien, twintig, dertig of veertig minuten. De zeven verschillende startpunten zijn te boeken als ‘vergaderzaal’ in Outlook.

Maar hoe krijg je mensen zover dat ze hun bureau of vergadertafel willen verruilen voor een wandeling in de buitenlucht? Daar deed Industrial Design-promovendus Ida Damen onderzoek naar. “Uit dat onderzoek bleek dat er drie factoren zijn die helpen om mensen aan het wandelen te krijgen”, vertelt Kerkhof. “Ten eerste moeten de meetingpoints binnen zijn, zodat er een duidelijke plek is om af te spreken. Ook moet je die plekken kunnen boeken via Outlook. En het is belangrijk dat mensen van tevoren weten hoe lang een route duurt, zodat ze zich daar tijdens de meeting niet meer mee bezig hoeven te houden.”

Meer dan paaltjes

Al die drie punten zijn nu verwerkt in de WorkWalks, die dankzij budget dat beschikbaar werd vanuit NPO-gelden voor het Kernteam Vitaliteit en een bijdrage van Real Estate, werkelijkheid zijn geworden. “Ik ben echt blij dat het gelukt is. Want het project ziet er klein uit, maar er zit meer achter dan alleen wat paaltjes. Het moet bijvoorbeeld ook passen binnen de randvoorwaarden van de campus en de kwaliteitscommissie moet er ook wat van vinden. Je hebt veel mensen nodig om een project als dit te laten slagen.”

De routes zijn nu te volgen vanuit Vertigo, Atlas, MetaForum, Gemini, Auditorium, Flux en Neuron. Bij al die startpunten is in de buurt ook een kop koffie of thee te halen en is er plek om van tevoren of na afloop even te gaan zitten. In alle gebouwen zijn ook kluisjes aanwezig, waar wandelaars hun spullen tijdelijk achter kunnen laten. Buiten staan blauwe bordjes die met nummers aangeven om welke route het gaat. “Het zijn dertig bordjes en we hebben echt goed nagedacht over waar die moesten staan, zodat ze in beide richtingen gemakkelijk te volgen zouden zijn.”

Een handje helpen

Op een pad langs de dommel komen twee mensen in tegengestelde richting aangelopen. Zouden zij de route ook aan het lopen zijn? “Ik denk het wel”, zegt Kerkhof lachend. “Ze zagen er wel uit alsof ze een werkwandeling aan het maken waren. Maar binnen in die gebouwen hiernaast zitten ook heel veel mensen die dat niet aan het doen zijn.” Hij gaat ze niet uit de gebouwen trekken, stelt Kerkhof gerust: “Ik kan er zelf ook niet tegen als me dingen worden opgelegd.” Hij hoopt studenten en medewerkers naar buiten te krijgen door de WorkWalks vooral zo gemakkelijk mogelijk voor ze te maken. Hebben ze daar echt routes en bordjes voor nodig, als ze ook simpelweg zelf even een rondje kunnen lopen op de campus? “Dat kunnen ze inderdaad, maar toch blijkt dat ze het niet doen. Dus we helpen een handje door ze uit te dagen.”

Atlas komt weer in zicht en Kerkhof wil weten hoe lang de wandeling heeft geduurd. Het blijkt precies een half uur te zijn. “Ik ben wel echt blij om te zien dat de lengte van de route klopt. Zo kan je ervan op aan dat je ook echt na een half uur terug bent.”

De WorkWalks zijn te boeken via Outlook, op dezelfde manier als wanneer je een vergaderzaal boekt. Je kiest bij locatie voor WorkWalk en selecteert daarbij ook een lengte en startpunt.