Intro 2023 | Verdriet om fraude, en ontlading bij de Vengaboys

Hoe kijkt introcommissie CIC terug op de Intro 2023? “Het was héél hard werken”, zegt CIC’er Rebecca Pelsser. Dat maakte wel de momenten extra speciaal waarop de organisatoren zelf ook even konden feesten, “zoals vrijdagmiddag bij de Vengaboys”. Erg ontdaan zijn de CIC’ers over de fraude die zij in de loop van de week constateerden. “Studenten lieten statiegeld voor niet-ingeleverde bekers op hun polsbandje storten.” Dit deden zij achter de rug van het barpersoneel op de tablets waarop de transacties werden verwerkt. “In totaal gaat het om duizenden euro’s.”

foto Gabriël Walenberg

Bij wijze van pilot werden dit jaar de introductie-activiteiten voor de bachelor en de master gecombineerd tot één grote Intro. “We hoeven nu dus niet nog een tweede week aan de bak, maar die ene Introweek was daardoor voor ons wel extra zwaar”, zegt Rebecca Pelsser van  introcommissie CIC. “Dit vanwege de vele parallel lopende programmaonderdelen.”

Gelukkig heeft ze wel kunnen genieten: “Zoals donderdagavond op Stratumseind bij Eindhoven by Night, de sfeer was geweldig daar.” En bij de afsluiting vrijdagmiddag was de ontlading groot: “De Vengaboys traden op. Daar keken we zo naar uit: zo’n grote naam, en we hadden ze al een half jaar eerder geboekt.”

Niet oké

Vanuit organisatie-oogpunt is Pelsser heel tevreden met hoe de Intro is verlopen, maar helaas moet de CIC toch een bittere nasmaak wegslikken. “In de loop van de Introweek kregen we de tip dat er werd gefraudeerd door deelnemers.”

Introgangers zagen kans om aan de bar stiekem de tablets te bedienen die als kassa werden gebruikt. Zonder ook maar een festivalbeker te hebben ingeleverd, lieten zij ten onrechte tientallen euro’s borg op de chip van hun Intro-polsbandje storten.

Pelsser is er ontdaan van. “Dit is fraude, diefstal. Het is gewoon niet oké. Vorig jaar gebruikte de Intro hetzelfde systeem, maar toen is dit niet gebeurd.” Toen de organisatie in de cijfers dook, bleek dat er voor duizenden euro’s was gefraudeerd.

Voordeel van het systeem met gepersonaliseerde polsbandjes, is dat verdachte transacties te koppelen zijn aan personen. “Deze mensen nodigen we uit en we gaan met ze in gesprek. Daar zijn we al mee begonnen. Tegelijkertijd zijn we intern, met ‘hogerop’, in overleg over hoe hiermee om te gaan.”

Heterdaad

Bij de statiegeldkwestie vallen de gebruikelijke incidentjes in het niet, zoals zeventienjarigen die op heterdaad met een alcoholhoudend biertje worden betrapt. “Dat is deze Intro niet vaker voorgekomen dan andere jaren. In zo’n geval knippen we het polsbandje van de deelnemer door, zodat die de rest van de dag niet meer kan deelnemen aan het programma.”

“De volgende dag kan diegene zich melden voor een goed gesprek en een nieuw bandje. Gebeurt het een tweede keer, dan wordt het polsbandje definitief afgenomen. Maar dat is niet nodig geweest hoor.”

Blij is Pelsser met de aandacht die er tijdens deze Intro-editie was voor sociale veiligheid. Zo waren er dagelijks CCP’s (confidential contact persons, red) aanwezig in Atlas voor laagdrempelig contact. “De studenten en mentoren wisten hen goed te vinden – overigens ook voor praktische meldingen, zoals over de douches op de camping.” En ook de rustige alternatieven voor de feestavonden waren succesvol. “Uit belletjes van intro-ouders begrepen we dat er in veel introgroepen interesse voor was.” Genoeg moois om tegenover de mentale kater te stellen, kortom.