Ingraven tijdcapsule markeert start van de uitbreiding SSC

Het Studenten Sportcentrum (SSC) zal medio 2024 aanzienlijk zijn uitgebreid qua capaciteit. Gisteren werd aan de achterzijde van het SSC een tijdcapsule ingegraven op de plek waar de komende maanden die uitbreiding wordt gerealiseerd, waarbij er onder meer veel extra ruimte komt voor fitnessfaciliteiten. Ook de kantine gaat volledig op de schop. “Het wordt een uitbreiding in de geest van Gerrit Rietveld, de oorspronkelijke architect”, aldus SSC-directeur Wim Koch.

In zijn toespraak voorafgaand aan het vullen en ingraven van de tijdcapsule memoreerde directeur Wim Koch dat de plannen voor de uitbreiding van het SSC al in 2012 van start zijn gegaan. “Ja, we mogen het gerust een project van de lange adem noemen”, zei Koch met een brede glimlach. Maar de uitbreiding van zijn sportcentrum werd wel steeds noodzakelijker toen tien jaar geleden de instroom van studenten aan de TU/e sterk begon toe te nemen. In de tussentijd vonden er volgens Koch wel aanpassingen plaats, “maar uiteindelijk hingen we toch aardig met onze benen buiten.”

Pittige gesprekken

Koch vertelde de aanwezigen, waaronder de architecten, aannemers, enkele medewerkers van Real Estate en het eigen SSC-personeel, dat in de afgelopen jaren pittige gesprekken zijn gevoerd over de invulling en totstandkoming van de uitbreidingsplannen. “Die hadden soms wel iets weg van een partijtje boksen (iets wat vertegenwoordigers van de verschillende partijen in de vorm van een oefentraining ook werkelijk hebben gedaan, red.). Op allerlei niveaus leverde dat felle discussies op, maar we zijn er altijd uitgekomen. Uiteindelijk heeft dat het plan alleen maar sterker gemaakt.”

Tussen de Onze Lieve Vrouwestraat en het huidige gebouw komen straks een nieuwe dojo, een body&mind-ruimte, vier grote kleedkamers, een EHBO-ruimte en een nieuwe fitnessruimte. De ruimtes die daardoor vrijkomen binnen het oude gebouw, komen dan beschikbaar voor andere sporten, aldus Ilse Chatrou van Real Estate.  Ze vertelde verder dat de entree en de kantine ook volledig op de schop gaan en dat er voor de oude kantine een grotere en moderne accommodatie in de plaats komt.

Koch zegt dat de verbouwing zal plaatsvinden “in de geest van Gerrit Rietveld”. Het Eindhovense sportcentrum was het laatste project dat deze befaamde Nederlandse architect en ontwerper begin jaren zestig realiseerde samen met projectarchitect Joan van Dillen. De kosten voor het project werden vorig jaar nog begroot op elf miljoen euro en volgens Koch zou daarmee een uitbreiding van maximaal 2.440 vierkante meter mogelijk zijn.

Tot slot bedankte de SSC-directeur ook nog zijn eigen personeel voor het meedenken over de plannen en het geven input daarop op basis van hun eigen ervaringen uit de praktijk. "Ook die groep heeft er de afgelopen jaren actief aan meegewerkt en er veel tijd in gestoken." In de tijdcapsule stopte Koch foto's van hoe het sportcentrum er vroeger uitzag en hoe het geworden is in 2024. Een van de aannemers voegde daar een foto van de boks-workshop aan toe.