Hockeyveld en tennisbanen vernieuwd voor komend collegejaar

De nieuwbouw en renovatie van het Studentensportcentrum Eindhoven (SSCE) loopt volgens directeur Wim Koch geheel volgens plan. Trots is hij op het nieuwe hockeyveld dat momenteel aangelegd wordt en de vijf nieuwe tennisbanen die in de zomervakantie gerealiseerd worden.

Het hockeyveld dat het dichtst bij de Kennedylaan ligt, heeft 24 jaar lang dienst gedaan als zand-kunstgrasveld en was aan vervanging toe. Deze zomer wordt het getransformeerd tot een waterveld. CSCSport, de aannemer voor sportconstructies, heeft afgelopen weken de fundering weggehaald en is nu bezig met de nieuwe ondergrond. “We hebben 8 centimeter lava-rubber materiaal  en 6 centimeter zand-lava weggegraven en afgevoerd”,  zegt een medewerker.

Zijn collega zit op een shovel en schuift het gele zand vlak (zie hoofdfoto). Er komt daarna 8 centimeter lava op en een foamlaag vóór de kunstgrasmat kan worden gelegd. “Daarmee zijn we er nog niet. Tijdens wedstrijden moet water worden gespoten en daarom moeten we ook waterleidingen aanleggen die de sproeiers kunnen voeden”, zegt de aannemer.
Het water dat wordt gebruikt is grotendeels regenwater dat van de daken van het SSCE komt en wordt opgevangen in grote containers onder de grond.

Smash court

In de zomervakantie krijgen ook de tennisvelden een nieuwe laag, vertelt Wim Koch. “De vijf velden zijn nu echt op en worden ook niet meer goedgekeurd door de tennisbond. Het kunstgras wordt vervangen door smash court. Dat is wel te vergelijken met gravel, alleen is de ondergrond kunstgras met een speciale vezelstructuur. Daar wordt rood zand op gestrooid dat iets hoger komt dan de vezels. Het is duurzaam en heeft iets minder onderhoud nodig dan de bekende gravelbanen.” Maar het grootste voordeel van smash court is dat ze het hele jaar door onder bijna alle weersomstandigheden bespeeld kunnen worden. Koch merkt ook op dat ze voor zowel beginners als ervaren tennissers fijn zijn om op te spelen. “Een goede tennisbeleving”, noemt hij dat.

Noordzijde

Vanaf Onze Lieve Vrouwestraat is het al goed te zien dat de nieuwbouw van SSCE vordert. De vloeren zijn gestort en van het lage gedeelte zijn de muren al gemetseld. Ook vanuit de vergaderruimte op de eerste verdieping kan Koch het mooi gadeslaan. “Het is een groot oppervlak dat erbij komt. En na de bouwvak starten we ook al met de zuidzijde. Dan komen er iets meer overlastmomenten dan we tot nu toe hadden.” Het huidige sportcafé is dicht vanaf 12 juli, bijvoorbeeld. De sporters kunnen nog steeds een drankje nuttigen in een koffiecorner die tijdelijk wordt aangelegd op de locatie van de kluisjes op het SSCE of ze kunnen terecht bij het Hockey-Tennis Paviljoen. “Aan het einde van het kalenderjaar gaan we mogelijk een paar dagen dicht omdat we dan verhuizen van het oude naar het nieuwe gedeelte. Maar alles is te volgen op de website.”