Behandeling demonstratiebeleid TU/e in U-raad opnieuw uitgesteld

Naar aanleiding van de vele demonstraties van University Rebellion en de onduidelijkheid over hoe de universiteit hiermee omgaat, had het College van Bestuur vorig jaar al duidelijk beleid beloofd voor demonstraties op de campus. Dat liet echter nog maanden op zich wachten. Het stond nu op de agenda voor de U-raadsvergadering van 25 september, maar is toch weer van de agenda gehaald. De documenten stonden wel al online en zijn ingezien door Cursor.

foto Eoneren / iStock

Al in november 2022 zou worden gewerkt aan een protocol omtrent demonstraties. Voormalig vice-voorzitter CvB Nicole Ummelen zei in de U-raad van 28 november 2022: “er bestaan regels voor het demonstreren aan de TU/e, maar het protocol ontbreekt hoe precies moet worden opgetreden als het mis dreigt te gaan.” University Rebellion heeft meerdere keren gevraagd – en dat is hen ook beloofd - om dan in ieder geval die regels te kunnen inzien, maar die hebben ze nooit mogen inzien, zo laat de actiegroep weten.

Wederom uitstel

In de komende U-raadsvergadering van 25 september zouden die regels en het beleid dan bijna een jaar later alsnog besproken worden, maar het is toch weer verschoven naar de zitting in november 2023. Uit navraag bij de U-raad blijkt dat de ‘vervroeging’ naar de vergadering van september, nadat in juni dit agendapunt eerst was doorgeschoven naar november, te vroeg was voor de commissie. U-raadsvoorzitter Trees Klaver: “Voor de zomer was afgesproken dat dit in november zou worden geagendeerd. Door de vervroeging naar september heeft de commissie zich niet voldoende kunnen voorbereiden. Daarom is in onderling overleg afgesproken dat het toch weer naar november gaat.”

Uit de begeleidende brief van het demonstratiebeleid blijkt in ieder geval dat het uitstel tot november gegeven is vanwege de escalatie tijdens de demonstratie van 11 mei, waarbij de collegevoorzitter Robert-Jan Smits en de beveiliging fysiek hebben ingegrepen. Daar loopt nog een juridische procedure van.

Beleidsuitgangspunten

Het document ‘Beleidsuitgangspunten bij manifestaties’ dat Cursor heeft kunnen inzien – het stond al even online voor het weer offline werd gehaald – mist op veel punten nog concreetheid. Zo is onduidelijk wat ‘professioneel handelen’, ‘hinder ondervinden’ en ‘de duur’ precies (moeten) inhouden. Fysiek ingrijpen door eigen personeel wordt niet genoemd in het document. Wel staat er dat ‘in eerste instantie de organisatie (de TU/e) zelf regulerend optreedt’. Wat dat precies inhoudt wordt niet verder toegelicht.

In de begeleidende brief van het beleidsdocument staat dat de aanleiding voor het presenteren van dit beleid ‘de demonstratie van 15 maart 2022’ was. Tijdens die demonstratie op het Career Event in het Auditorium werd de studenten al verteld dat ze zich ‘niet aan de regels hielden’ en daarom moesten vertrekken. Wat die regels waren, kon niemand benoemen. Deze brief geeft aan dat het beleid er destijds in ieder geval nog niet was.

Veel vragen

University Rebellion heeft de documenten ook online zien staan en deze gelezen. “Het roept bij ons veel vragen op”, zegt Robin Kwakkernaat namens University Rebellion. Ook is de actiegroep niet blij dat ze nooit de regels hebben mogen inzien die ze zouden hebben overtreden en er nog altijd geen beleid is. “Door het gebrek aan beleid houden wij ons gewoon aan de wet en gebruiken wij ons recht om te demonstreren. Net als de rechter zei in de rechtszaak na het protest van 15 maart 2022: wij hadden recht om te demonstreren, dat recht gaat zelfs boven de wet openbare manifestaties. De universiteit moet ons recht faciliteren. Het is voor ons enorm frustrerend dat het steeds weer wordt uitgesteld. Dat voelt alsof we niet serieus worden genomen. Dat houdt ons niet tegen om te demonstreren, maar kan wel voor complicaties zorgen als de universiteit weer verkeerd handelt. En we kunnen het bestuur nu niet ter verantwoording roepen op basis van hun eigen regels, want die zijn er niet. Het enige wat er is gebeurd is dat het OM ons nadien vrijspreekt van vervolging, maar dat is het minste. Ons protest blijft daarmee onrechtmatig beëindigd, dat wordt niet meer rechtgezet.”