Protest tegen fossielebrandstofbedrijven op Career Expo

Vandaag, 8 maart, heeft University Rebellion op de Career Expo geprotesteerd tegen de aanwezigheid van BP, Exxonmobil en Shell. De fossiele bedrijven horen niet thuis op een carrièrebeurs, vinden ze. Exxonmobil kwam overigens niet meer opdagen, terwijl ze wel op de planning stonden. Het protest duurde ruim een uur en verliep in tegenstelling tot de editie van vorig jaar rustig en vreedzaam.

Ongeveer 25 demonstranten van University Rebellion hadden zich verzameld in Auditorium om te protesteren tegen de aanwezigheid van fossielebrandstofbedrijven op de Career Expo. Boven de stand van BP werd een enorm spandoek gehangen en voor de stand van Shell ging een grote groep zitten, hield borden omhoog en riep leuzen. ‘Cut ties', ‘Shell must fall’ en ‘Fossil Free TU/e’ waren enkele voorbeelden daarvan. Er waren ook nog toespraken van een paar demonstranten. Medewerkers van Shell en BP praatten overigens gewoon verder met bezoekers, al besloten de mensen van 4TU - met een stand naast Shell - te verhuizen.

Wonden nog vers

Het Career Expo-protest was dit jaar weer in de Senaatszaal, dezelfde ruimte waar het protest van University Rebellion vorig jaar abrupt werd afgebroken door de politie. Thea Bradley, student Computer Science, was een van de drie studenten die een jaar geleden tijdens het protest op de Career Expo 2022 in deze zaal werd gearresteerd en zij was er vandaag ook weer bij. Destijds arriveerden al binnen enkele minuten nadat de actie gestart was, veel politiebusjes bij het Auditorium en werden drie studenten gearresteerd. De studenten waren het niet eens met deze actie van politie en de TU/e en ze stapten naar de rechter. Tijdens het eerste verhoor van de eerste student was de rechter al duidelijk over de zaak: het optreden was buiten proportie en had nooit mogen gebeuren.

Bradley heeft nog littekens van wat er die dag in maart 2022 is gebeurd. “Als de politie komt, heb je dat vast verdiend’, zeiden veel mensen tegen me vlak nadat het gebeurd was. Pas toen de rechter oordeelde dat het ingrijpen onrechtmatig was, veranderde de houding een beetje, maar niet genoeg, vooral bij het College van Bestuur. Tot op de dag van vandaag zijn er geen echte excuses gemaakt naar mij en de andere rebellen. Met University Rebellion hebben we deelgenomen aan een van de open U-raadsvergaderingen waar een van ons een vraag stelde om alsnog excuses te krijgen. Toen kreeg ik een antwoord dat voor mij zeker geen verontschuldiging is. Nicole Ummelen, vicevoorzitter van de TU/e, zei: 'Daarom betreuren wij het ten zeerste dat mensen zich die dag onveilig hebben gevoeld. Daarvoor bieden we hierbij onze excuses aan’. Dat zegt niets over wat ze fout hebben gedaan en wat er onder hun toezicht is gebeurd. Tegen het bestuur zou ik willen zeggen: je moet nu de consequenties van je handelen voor de sociale veiligheid van je studenten onder ogen zien en er wat aan doen. Ook beloofden ze toen een document met daarin het demonstratiebeleid van de TU/e. Dat heb ik ook nog steeds niet ontvangen."

Drempel

Bradley is volgens haar niet de enige die dat zo voelt. “Niet alleen denkt onze University Rebellion-groep hier nog vaak aan, ook werd het een drempel om nieuwe potentiële rebellen te werven. Mensen zijn zo bang om te protesteren, ik moet ze er eerst van overtuigen dat ze niet zomaar gearresteerd zullen worden en dat de politie drie waarschuwingen moet geven voordat ze je in een busje stoppen."

Vandaag was dat laatste in ieder geval niet aan de orde. De TU/e-beveiliging hield een oogje in het zeil, maar liet de groep protesteren. De mediawoordvoerder van University Rebellion is blij met dit protest: “Er lijkt over het algemeen een minder agressieve houding te zijn en er wordt meer geluisterd. Ook kunnen mensen die dat willen nog net als vorig jaar bij de stands terecht. Maar we hopen dat dit protest de fossielebrandstofbedrijven twee keer zal doen nadenken om volgend jaar de uitnodiging voor de Career Expo te accepteren.”