door

CLMN | Rekenen én wiskunde

21/01/2015

Heel eerlijk? Ik kon voor geen meter rekenen toen ik van het vwo kwam. En jawel, mijn redeneringsvermogen was uitstekend, opgaven oplossen kon ik als de beste en mijn cijfers voor wiskunde B én wiskunde D waren prima.

Maar pas toen ik in het eerste jaar op de TU/e de verplichte Entreetoets Basiswiskunde moest maken kwam ik erachter dat ik van hoofdrekenen geen klap verstand had en vooral een meester was in de juiste getallen in mijn grafische rekentoestel intypen. Zorgwekkend? Best wel, want dan heb je bij het vak dat inmiddels Calculus is en toen nog Basiswiskunde was, best een groot probleem. Om over de rest van menig bèta-opleiding nog maar te zwijgen.

Het eigen bijspijkersysteem, WortelTU/e, is prettig en heeft een grote groep studenten - waaronder ondergetekende - goed de rails op geholpen, maar lost in feite een probleem op dat nooit had moeten ontstaan: de middelbare scholier anno 21ste eeuw kan niet hoofdrekenen. 

Het is dus tijd dat het probleem bij de bron wordt aangepakt, en dat de Nederlandse universiteiten (waaronder de onze) kunnen stoppen met het meteen oplappen van rekenkundige kennis van verse eerstejaars, waarvan je zou zeggen dat ze klaargestoomd zijn voor hun vervolgopleiding. Immers is een gebrek aan rekenkennis bij ons een groot probleem, maar ook in het alfa-gebied is het een obstakel als je voor elk sommetje het rekenorgel erbij moet grijpen. Het beheersen van de wiskundige basisvaardigheden zou niet het probleem van de universiteiten moeten zijn, maar van de scholen. 

Maar in werkelijkheid zit het probleem misschien dieper. Niet alleen is de rekentoets op vwo nu opeens een ding, ook wordt er al jaren gehamerd op het verbeteren van het onder de maatse rekenonderwijs aan de basisscholen - en aan de leerkrachten die daar moeten onderwijzen. Kan die controversiële rekentoets misschien eindelijk eens wat balletjes aan het rollen brengen?

Deel dit artikel