De tijd na de opening

20/12/2018

De rookwolken van de verhitte opening van innovation Space op 15 november zijn inmiddels opgetrokken. Matrix is open! En dat heeft het gebouw geweten ook. De gekleurde confetti zit nog steeds vastgekoekt aan de pas gelegde epoxy vloer.

Het was een groot succes met een mooie bezoekersmix van studenten, staf en industrie. Ook de nodige hoeveelheid pers smulde weer van het verhaal over Nederlands’ eerste plek waar je ‘studententeam-onderwijs’ kunt volgen (dus zo deden we ook weer waar we écht goed in zijn :-)).

Nadat bezoekers eerst uitgebreid een ronde maakten langs de inmiddels twintig innoSpace projecten konden ze genieten van een kortdurend programma dat spetterend afgesloten werd door een nét-iets-te-lang-durende-Rube-Goldberg-Machine-chaos. Hierbij lieten met name onze nieuwe huisgenoten van het Expertise & Protype Center (EPC) zich van hun beste kant zien door werkelijk alles uit de kast te halen om het balletje zo langzaam mogelijk naar de volgende opstelling te verplaatsen. Na dit spektakel was het eindelijk zover: Matrix is open!

ISBEP

Dat is precies hoe we Matrix willen zien, een plek waar de prototypes je om de oren vliegen. Daarover gesproken, de tweede batch ISBEP (innovation Space Bachelor Eind Projecten) leidt tot erg toffe proto’s. Heb je er namelijk ooit bij stilgestaan dat er vele kilometers aan waterleiding door ons land lopen?

Logisch natuurlijk om ons van veilig drinkwater te voorzien. Maar na vijftig jaar willen deze leidingen wel eens verzinken of zich gewoon spontaan een heel stuk verplaatsen waardoor we geen idee hebben waar ze exact liggen. Onhandig natuurlijk als je wilt gaan bouwen of als je onderhoud wilt plegen.

Een groepje van drie studenten (P&T, W & EE) zijn daarom aan de slag gegaan met een zwerm van balletjes die worden losgelaten in de waterleidingen. Aan de hand van de snelheid van de zwerm balletjes kun je de locatie bepalen en dus de waterleidingen lokaliseren. GPS heeft natuurlijk geen zin zo diep onder de grond. Een tof project en we hopen dat ze er na hun BEP ook echt werk van gaan maken!

IJzervreters

Dan nog een succesverhaal: één van de groepen uit het innovation Space mastervak 1ZM150 heeft de finale bereikt van de Agrifoodtech challenge van de provincie Brabant. Een mooi voorbeeld van een project waarop wordt doorgepakt na het succesvol afronden van een vak. Zo zien we het natuurlijk graag. Je kunt het dus ver schoppen als je een project gaat doen in een innoSpace vak. Dusss voor wie ook wil shinen: zie een compleet overzicht van vakken voor komend kwartiel op de gloednieuwe website.

En oh ja, de ijzervreters van Team Solid zijn nog even gecovered in National Geographic. Een heel tof artikel over de potentie van ijzerbranding om warmte op te wekken op een CO2 neutrale wijze. Ze zijn overigens ook nog op zoek naar teamleden. Dus mocht je geen vak willen volgen, dan kun je je melden bij Team Solid!