Illustratie | Sandor Paulus

TUssen de oren | Bier en Spelen

19/06/2015

Het is groot nieuws dat tijdens er tijdens de introweek geen cantus meer is. Met bier gooien in de introweek is, nu je onder de 18 jaar geen alcohol mag drinken, niet meer toegestaan. Je zou als geheelonthoudende 17 jaar en 11 maanden oude student maar net wat bierschuim binnen krijgen terwijl je luidkeels meezingt.

Het is wel logisch dat de universiteit een beetje in haar maag zit met alcoholgebruik tijdens de intro-week. Hoe eerder je begint met alcohol drinken, en hoe meer je drinkt, des te groter de kans dat je problemen met je geheugen krijgt op latere leeftijd. Het doel van een universiteit is om jongeren kennis mee te geven waar ze de rest van hun leven wat aan hebben. Die twee dingen gaan niet echt samen.

Activeert een wet T-shirt contest wél de academische normen?

Het blijkt uit onderzoek dat studenten heel snel verkeerde ideeën hebben over wat de normen qua alcoholgebruik aan een universiteit zijn. Studenten denken dat de gemiddelde student veel meer drinkt, en veel meer geeft om alcohol, dan studenten echt drinken en om alcohol geven als je het ze vraagt. Er is dus een groot verschil tussen wat studenten denken dat de norm is (ZUIPEN!) en wat studenten écht vinden en willen. Tegelijkertijd zorgt die norm er wel voor dat studenten om ‘erbij te horen’ veel meer gaan drinken dan goed voor ze is.

Nu kan ik me voorstellen dat de eerste week aan een universiteit afsluiten met een zangfestijn waarbij bier in de rondte wordt gesmeten best bij zou kunnen dragen aan die verkeerde norm. Je kunt je natuurlijk afvragen of een wet T-shirt contest nu wel academische normen activeert, maar slecht voor je geheugen zal het in ieder geval niet zijn.

Daniël Lakens is universitair docent Toegepaste Cognitieve Psychologie bij de afdeling Human Technology Interaction