De cantus tijdens de Intro vorig jaar. Archieffoto | Bart van Overbeeke

TU/e gooit cantus als Intro-afsluiter overboord

Tijdens de aankomende Intro voor nieuwe studenten wordt voor het eerst sinds 1996 geen cantus gehouden. Het College van Bestuur van de TU/e heeft het programmavoorstel van de Centrale Intro Commissie goedgekeurd; de introductieweek wordt op vrijdag afgesloten met een waterspektakel.

Op maandagochtend worden de introkids met stickers van studentenverenigingen beplakt, op dinsdag houden ze een speurtocht door de universiteit, ze maken kennis met Eindhoven op woensdag, alle avonden zijn er feesten en op vrijdagochtend is het katerontbijt. Veel verandert ook níet tijdens de jaarlijkse introweek. Maar waar de aankomende editie om bekend zal gaan staan, is dat het de eerste cantusvrije Intro in bijna twee decennia is.

De Centrale Intro Commissie (CIC) wil de Intro niet langer afsluiten met een zangfestijn tussen biertafels, maar met een watergevecht. Vorig jaar werd al geworsteld met de veranderde alcoholwetgeving; de oplossing werd toen gezocht in het schenken van alcoholvrij bier. “Dat was geen groot succes”, zegt Jo van Ham, lid van het College van Bestuur van de TU/e. “De sfeer zat er niet in en de studieverenigingen en andere studentenorganisaties zochten eigenlijk iets anders.”

Van Ham noemt de cantus een waardevolle traditie. “De verbroedering zou ik willen behouden. Het biergelag hoeft niet zo voor mij. Het is nu even afwachten wat het wordt. Ik zie er met spanning naar uit.”

Het nieuwe waterspektakel vindt op vrijdagochtend plaats op het grasveld tussen het Auditorium en Vertigo, na het katerontbijt bij eigen faculteit. Introgroepjes mogen elkaar op het gras onder meer te lijf gaan met waterballonnen.

De CIC moet -behalve met veranderde voorschriften ten opzichte van alcohol- ook rekening houden met het feit dat het Hoofdgebouw dicht is en dat alle natuurkunde- en elektrostudenten sinds dit jaar in één gebouw (Flux) zitten. “MetaForum heeft een hoge doorstroomcapaciteit”, zegt CIC-voorzitter Yves Houben, “maar alle studentenvoorzieningen zitten er ook dicht op elkaar”.

Mede daarom wordt tijdens de komende Intro veel gebruik gemaakt van de Groene Loper. Op dinsdag wordt het Green Strip Festival gehouden, waar aankomende studenten “alles zien waar de TU/e trots op is, zodat ze merken hoe gaaf het is om in Eindhoven te studeren”.

Tweeënhalfduizend studenten moeten dan hun aandacht verdelen over dat wat het Onderwijs en Studenten Service Centrum vertelt over studentenvoorzieningen, Studium Generale over haar cultuurprogramma en studententeams over hun projecten en ambities. Ook moeten de kids zich dan inschrijven bij sportverenigingen voor een training op donderdag. Ze kunnen niet alles doen: “Introductie is kennismaken. Van daaruit kun je keuzes maken waar je je in gaat verdiepen”, zegt Houben.

Aan de kop van de Groene Loper, op het KOE-veld voor Vertigo, komt het tijdelijke onderkomen van de Introcommissie. Dat is een container met een ‘VIP-dak’ erbovenop, vanwaar je uitzicht hebt op het podium. Maar Houben verwacht niet dat hij daar veel van zal genieten. “Wij zitten waarschijnlijk binnen, hard te werken.”