Illustratie | Sandor Paulus

TUssen de oren | Regenbogen en potten met goud

04/09/2015

Daar ben je dan - of daar ben je weer. Het academisch jaar is ingeluid met een grote knal en gouden linten, het grote feest van wetenschap gaat weer beginnen.

Het thema van de opening van dit academisch jaar was TU/excellence. Ik moet bekennen dat ik daar even wat naar bij werd: excellentie is wat mij betreft een zeer betrekkelijk en slecht te definiëren prestatiedoel, dat aan zou kunnen zetten tot oogkleppen, ellebogenwerk en borstklopperij.

Mijn vrees bleek onterecht, want de centrale boodschap van alle sprekers - student, rector, staatssecretaris en Spinoza-laureaat - was eigenlijk: kijk om je heen, ontwikkel je breed en werk samen. We kunnen meer bereiken als we over de grenzen van onze disciplines heen kijken en wetenschap is ook maar ploeteren, dus dan maken vele hoofden licht werk en kunnen we maar het best van het proces genieten in plaats van ons blind staren op de pot met goud aan het eind.

Meer dan tachtig nationaliteiten: dáár kun je wat van leren

Geruststellend dat dit zo openlijk herkend en erkend werd, maar wat mij betreft mogen die gordijnen nog verder open gegooid. Onderwijs en onderzoek zijn mooi, maar er is zoveel meer: geweldige sportfaciliteiten (of je gaat gewoon voor de lekkere broodjes), verenigingen voor mensen met alle soorten quirks, en een fantastisch scala aan films, lezingen en meer van dat soort moois. En wat te denken van die rijkdom aan mensen om je heen: meer dan tachtig nationaliteiten. Dáár kun je wat van leren.

Met een thema als ‘excellentie’ dreigt je blik zich misschien al gauw te vernauwen tot studeren, blokken, buffelen. Mijn boodschap aan studenten én medewerkers: doen, maar met mate. Sluit nieuwe vriendschappen, ga je thuis voelen hier, kijk goed om je heen, doe mee, en nodig eens iemand met een heel andere achtergrond uit. Of, zoals Ramses Schaffy zong: Zing, vecht, huil, bid, lach, werk, en bewonder - niet zonder ons!

Yvonne de Kort is hoogleraar Omgevingspsychologie bij Human-Technology Interaction