Illustratie | Sandor Paulus

Tussen de oren | Méér dan lesgeven

17/09/2015

Als je een student vraagt wat mijn baan is, krijg je als antwoord dat ik docent ben. Als ik op een verjaardagsfeestje vertel wat ik voor mijn werk doe, zeg ik dat ik onderzoeker ben aan een universiteit. Studenten zien vaak maar één kant van mijn baan, maar het is nuttig om te beseffen dat we meestal méér doen dan lesgeven.

Gisteren wandelde ik door een zonnig Bern in Zwitserland. Ik schrijf deze column net na het geven van een presentatie over hoe we wetenschap opener en betrouwbaarder kunnen maken, op uitnodiging van de Swiss National Science Foundation. Vanavond vlieg ik terug, zodat ik morgenochtend op tijd ben om Introduction to Psychology & Technology te geven aan ongeveer tweehonderd eerstejaars.

Ik vroeg al die studenten onlangs hoeveel van mijn tijd ik volgens hen aan onderwijs besteedde, en het was duidelijk dat de mogelijkheid dat dit niet honderd procent was nog niet bij deze eerstejaars was opgekomen. Deze combinatie van onderwijs en onderzoek maakt een universiteit een leuke plek om te leren. Je docenten verspreiden niet alleen kennis, maar vergaren ook nieuwe kennis. Zo zijn jullie altijd op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen.

Vraag je docenten eens naar hun onderzoek

Maak daar vooral gebruik van. Vraag je docenten eens iets over hun eigen onderzoek - je zult zien dat ze niet snel ophouden met praten! Hou er ook rekening mee: docenten zijn dus niet altijd beschikbaar, en als je ze buiten hun colleges nodig hebt, moet je soms wat geduld hebben. En wie weet, spreekt die combinatie van activiteiten je wel aan, en lijkt het je een leuke baan voor jezelf na je studie!

Daniël Lakens is universitair docent Toegepaste Cognitieve Psychologie bij de afdeling Human Technology Interaction