Doe de Dommeldip

Uitgedost in Borat-mankini, gewoon een zwembroek, of zelfs poedelnaakt. Het is elk jaar weer een feestje: de afsluiting van het eerste OGO-project van de kersverse Werktuigbouwkundestudenten. Hoe sterker de vakwerkconstructie die ze hebben gebouwd, hoe langer ze het droog houden - maar uiteindelijk belanden alle studenten van de wip in de Dommel.

Het is de ludieke afsluiting van een serieus vak, vertelt verantwoordelijk docent dr.ir. Joris Remmers, die tevens dienstdoet als spreekstalmeester. “De studenten hebben een ontwerp gemaakt van eenvoudige stalen stripprofielen, met behulp van de computer. Die hebben ze zojuist in een kwartier in elkaar gezet.”

De sterkte van de constructies werd afgelopen woensdagmiddag getest door deze als tegenwicht te bevestigen aan een soort wip waarop de studenten boven de Dommel plaatsnemen. Een grote bak met water houdt het geheel aanvankelijk in balans, maar doordat deze langzaam leegloopt, komt er steeds meer kracht te staan op de vakwerkconstructie. Als deze het begeeft, kantelen de eerstejaars pardoes te water - gevolgd door de resterende inhoud van de bak.

Volgens Remmers bestaat de traditie al zeker dertig jaar. “Veel docenten hebben dit nog als student meegemaakt. Het is nog een van de weinige vakken waarbij ze iets met hun handen moeten bouwen.” Van alle 26 groepen wordt op een groot schoolbord bijgehouden bij welke kracht de constructie het begeeft. “De meetmethode is niet echt wetenschappelijk, maar het competitie-element voegt wel iets toe.”

Na afloop van de wedstrijd wordt traditioneel het nieuwe bestuur van studievereniging Simon Stevin geïnaugureerd.