Politiek steekspel krijgt lauwe ontvangst

Als vier mindere goden van vier politieke partijen met elkaar het debat aangaan op een warm 18 Septemberplein hangt de studentenmassa niet direct aan hun lippen. Toch doen ze hun best en af en toe proberen ze elkaar een steekje onder water te geven. En dat bier gif is, zoals CDA'er en Fontys-docent Ties Sweyen beweert, weet iedereen ook wel, maar men drinkt er die middag geen pilsje minder om.

Niels van den Berge (GroenLinks), Ties Sweyen (CDA), Sammy van Tuyll (baron en lijsttrekker van LibDem) en Michiel Servaas (PvdA) kruisen op het 18 Septemberplein de degens over achtereenvolgens extra studiefinanciering voor bètastudenten, het sociale leenstelsel en het optrekken van de minimumleeftijd voor het drinken van alcohol naar 21 jaar. Beloofde publiekstrekkers als Tofik Dibi (GL), Jasper van Dijk (SP) en Anne-Wil Lucas (VVD) zijn in Den Haag gebleven vanwege het Kamerdebat rondom de langstudeerdersboete.

Van den Berge ziet wel wat in extra studiefinanciering voor de bèta's, want het zijn zware studies, die veel verplichte practica kennen. Oud-diplomaat Servaas, nummer 17 op de lijst van de PvdA, draait er wat omheen. Voor hem is het vooral van belang dat mensen hun bètastudie blijven volgen en dat ze niet na het eerste jaar afhaken. Daar zou betere begeleiding een oplossing voor kunnen zijn, zo stelt Servaas. Ook ziet hij wel mogelijkheden als het bedrijfsleven wat zou willen meebetalen aan de kosten van een bètastudie. "Daarover zijn we in gesprek in het bedrijfsleven", zo beweert hij stellig.

Volgens Van Tuyl moet er geen onderscheid naar studie gemaakt worden. "Voor mij zijn alle studenten gelijk. Geef ze een beurs in de bachelor en dan kunnen we kijken of in de master een leenstelsel mogelijk is. Anders blijven vroege afhakers met een schuld zitten, degenen die de master halen gaan wel door." Een bijbaan in de bachelor vindt Van Tuyl onwenselijk.

Daar is CDA'er Sweyen het niet mee eens. "Van werken naast mijn studie ben ik niet slechter geworden. Studenten moeten meer ambitie tonen en als dat aanwezig is kan een bijbaan best gecombineerd worden met studeren."

Als de leeftijdsverhoging voor alcohol aan bod komt, is Sweyen de enige die voorstander is voor een grens van 21 jaar. "Maar eigenlijk zouden ouders zich op dit vlak verantwoordelijker moeten opstellen", zegt de CDA'er, die weet dat zijn partij ook akkoord is met de grens op 18 jaar. "Weet ik wel", zegt hij, "maar ik wilde de discussie hier wat op scherp zetten." Bij deze temperaturen is dat echter een haast onmogelijke opgave.