Tegelmuurtjes ten onder aan studentenvandalisme?

Bij de Eindhovense Catharinakerk bleken deze ochtend enkele tegels van de muurtjes die ervoor staan, vernield te zijn en het Eindhovens Dagblad bracht op hun site het voorval in verband met de nu lopende introweek.

Als zo’n zesduizend studenten je binnenstad overspoelen zal niemand vreemd opkijken als er links en rechts iets kapot gaat. Dat ook de straten bezaaid raken met plastic glazen en veel foldermateriaal is ook te voorzien. Daar valt op het moment zelf echt niet tegenop te vegen of af te voeren.

Bij het ED werd deze ochtend op de site geconstateerd dat bij enkele muurtjes die voor de Catherinakerk staan, diverse tegels waren losgekomen. Vandalisme door studenten, of ligt de schuld bij een ander? Er zou volgens het ED al zijn gesuggereerd dat de tegels al los zaten en dat een veegwagentje er tegenaan gereden zou zijn. Maar volgens de krant is daarvan geen bewijs. Ook is er overigens geen bewijs dat studenten het gedaan zouden hebben.

Volgens de woordvoerder van de TU/e kunnen de onderwijsinstellingen niet verantwoordelijk gehouden worden voor de vernielingen. In de eerste plaats omdat helemaal niet zeker is dat studenten het gedaan hebben. En bovendien is een persoon die vernielingen aanricht in de openbare ruimte daarvoor zelf verantwoordelijk.