Nieuw laadstation bij het Auditorium. Foto | Bart van Overbeeke

Primeur voor TU/e met duurzame laadpalen

De TU/e neemt maandag 17 december vier nieuwe laadpalen voor elektrische auto’s in gebruik. Bijzonder -en volgens de universiteit zelfs een landelijke primeur- is dat het verbruik van de laadstations wordt gecompenseerd met zonne-energie dankzij zonnepanelen op het dak van het Multimediapaviljoen.

Het Auditorium en het Multimediapaviljoen zijn de twee locaties waar de nieuwe laadstations, met elk twee laadpunten, eind november al een plek kregen. Een derde laadstation staat gepland voor 2013 bij het beoogde tankstation voor biobrandstoffen op de campus bij Gemini.

De energie die bij de laadpalen wordt gebruikt, wordt via zonne-energie weer teruggepompt in het net. Hiervoor werden op het dak van het Multimediapaviljoen 28 zonnepanelen geïnstalleerd, samen goed voor een piekvermogen van 7 kilowatt aan zonne-energie. Een gemiddelde elektrische auto verbruikt ongeveer 1 kWh per 7 kilometer, stelt Michael Coussement van Cohere Energy Solutions, dat de laadpalen installeerde en beheert. E-rijders betalen per kWh ongeveer 24 eurocent.

Aan de laadstations is een webbased tool gekoppeld die de klant, in dit geval de universiteit, inzicht geeft in de verhouding tussen opgewekte en geleverde energie. Daarnaast kunnen gebruikers van de laadpalen dankzij de tool, ‘gescreend’ via bijvoorbeeld de presentatieschermen die in diverse TU/e-gebouwen hangen, zien dat hun auto geladen wordt - tevens een mooi uithangbord voor andere voorbijgangers, aldus Coussement.

De nieuwe laadpalen en zonnepanelen, die de universiteit om en nabij de vijftigduizend euro kosten, zijn “niet zomaar Spielerei”, benadrukt Rick Harwig, kartrekker van TU/e’s strategic area Energy. De universiteit moet middenin de maatschappij staan en vooral ook zichzélf innoveren en heruitvinden, vindt hij: “Het is het eenvoudige verhaal van de bakker die zijn eigen producten ook proeft; daar leer je ontzettend veel van. Ik vind dit echt een originele proef en een wezenlijk onderdeel van het ‘living lab’ dat de TU/e wil zijn. Het is méér dan zomaar een gebaar”.

Het TU/e-terrein wordt op dit moment nog niet overspoeld door elektrische voertuigen; Harwig schat het aantal ‘vaste’ e-rijders op de campus tussen de twaalf en achttien. Maarten Steinbuch en Auke Hoekstra van Werktuigbouwkunde, ware pleitbezorgers van elektrisch rijden, verwachten dat het aantal e-rijders de komende jaren snel toeneemt. “De rijksoverheid heeft als doelstelling om in 2020 minstens 200.000 elektrische voertuigen op de Nederlandse wegen te hebben rijden. Als ik dat vertaal naar onze campuspopulatie, kom ik al gauw op tweehonderd auto’s. En ik mag toch hopen dat we hier genoeg ‘Willy Wortel-gehalte’ hebben om zelfs iets hoger te scoren”, stelt Hoekstra. Steinbuch denkt dat de campus volgend jaar al “makkelijk twaalf laadpunten kan gebruiken”.

De openingsbijeenkomst rond de duurzame laadpalen is maandag 17 december vanaf 16.00 uur in het Multimediapaviljoen. Sprekers zijn collegevoorzitter Arno Peels, kartrekker van TU/e’s strategic area Energy Rick Harwig en Eindhovens wethouder Joost Helms.

Lees meer over de duurzame laadpalen en elektrisch rijden aan de TU/ e in Cursor 8, die donderdag (13 december) verschijnt.