Dr.ir. Igo Besselink bij de elektrische Lupo EL. Archieffoto | Bart van Overbeeke

Auto van de toekomst: de elektrische of de waterstofauto?

Met veel tamtam bracht Hyundai afgelopen week groot nieuws. Eind van het jaar willen ze een op waterstof aangedreven auto in productie gaan nemen, de nieuwe 'auto van de toekomst'. Maar werd dat enkele jaren gelden ook niet van de elektrische auto gezegd? Grote vraag is of de waterstofauto wél aanslaat bij het grote publiek, of dat we ook hier te maken krijgen met praktische problemen zoals een tekort aan laadpunten. En wat zijn nu eigenlijk de grote voordelen van een waterstofauto boven een elektrische auto?

“Goed beschouwd is de waterstofauto natuurlijk ook een elektrische auto, alleen neem je het grootste deel van de energie mee als waterstof en niet in een batterij”, legt Igo Besselink uit. Met enkele collega's van de vakgroep Dynamics and Control presenteerde hij vorig jaar de elektrische Lupo EL, één van de paradepaardjes van de TU/e. “De waterstofauto werd zo'n tien jaar geleden ook al als auto van de toekomst gezien. Arnold Schwarzenegger maakte er nog de sier mee en liet zich overal fotograferen met zijn ‘groene’ Hummer op waterstof. Het probleem van de beperkte levensduur van de brandstofcel -hij haalde in eerste instantie de vijfduizend uur niet eens- is intussen opgelost, maar de verkrijgbaarheid van waterstof en ook hoe je waterstof maakt is echt nog wel een issue. Thuis je auto aan de stekker leggen is dan toch veel eenvoudiger.”

“Het winnen van waterstof uit aardgas is een redelijk efficiënt proces, andere beschikbare methodes beduidend minder. Maar ja, dan kun je eigenlijk net zo goed een aardgasauto rijden. Veel minder rompslomp, net zoveel CO2-uitstoot. De laatste tijd is er ook veel te doen op het gebied van hernieuwbare energie, zoals zonne- en windenergie. Maar ook daar wint de elektrische auto het van de waterstofauto. Want om een jaar een Lupo EL te rijden heb je ongeveer 20 m2 aan zonnepanelen nodig, voor een vergelijkbare waterstofauto drie keer zoveel. Dat is nogal wat. Zo efficiënt en duurzaam is de waterstofauto dus eigenlijk helemaal niet.”

“Met een waterstofauto kun je makkelijk vierhonderd kilometer rijden, terwijl een elektrische auto na zo'n honderd kilometer alweer aan de laadpaal moet. En het opladen van de batterij kan bij een elektrische auto wel een paar uur duren, waar je bij de waterstofauto zo weer kunt vertrekken. De snelheid waarmee de tank weer gevuld kan worden is hét voordeel van de waterstofauto. Al staat op dit moment Nederlands enige waterstoftankstation in Arnhem, toch best lastig als je in Eindhoven woont. Voor mij geldt de ‘gewone’ elektrische auto nog steeds als auto van de toekomst. Rijkswaterstaat liet recent zien dat mensen met een elektrische auto er steeds gelukkiger mee worden. Het aantal verkochte elektrische auto’s stijgt nog, dus waarom de media zich er soms zo negatief over uitlaten? De laadpaal bij Werktuigbouwkunde voor de deur is in ieder geval bijna altijd bezet.”

Deel dit artikel