TU/e-training leert hulpverleners omgaan met agressie

De TUe ontwikkelde een training voor ambulancepersoneel waardoor ze beter kunnen omgaan met hinderlijke of agressieve omstanders. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Versterken van ambulancepersoneel in conflicten met omstanders’. Het rapport wordt donderdagmiddag in Eindhoven gepresenteerd.

Volgens onderzoekster dr.ir. Kim van Erp van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences leren chauffeurs en verpleegkundigen die met een ziekenwagen uitrukken zich dankzij de training ‘in te leven in de omstanders en hun gedrag te beïnvloeden’.

Bijna honderdtwintig medewerkers van ambulancediensten in de regio Zuidoost Brabant volgden deze training. Vooraf kregen ze een schriftelijke lijst met stellingen die ze moesten beantwoorden. Zoals: “Ik vertrouw erop dat ik in conflictsituaties goed kan handelen.”

Dezelfde stellingen werden enkele maanden na de training nogmaals voorgelegd. Om erachter te komen of het ambulancepersoneel met de nieuwe vaardigheden beter in staat is om agressie te pareren. Volgens Van Erp is dat inderdaad zo en valt dat op te maken uit de veel positievere reacties op de stellingen.

Ambulancepersoneel in Nederland krijgt geregeld te maken met agressie en hufterig gedrag. Volgens cijfers van Ambulancezorg Nederland krijgt zowat tachtig procent van alle chauffeurs en verpleegkundigen daarmee te maken. In 2011 registreerde de koepelorganisatie 289 voorvallen met agressieve omstanders. Dat is een forse stijging ten opzicht van voorgaande jaren. Volgens Ambulance Zorg is deze toename te verklaren door een betere melding en registratie van alle incidenten.

Er bestaan overigens al langer trainingen voor ambulancepersoneel om incidenten te vermijden. Zo volgden in 2011 bijna drieduizend chauffeurs en verpleegkundigen de cursus van de Academie voor Ambulancezorg ‘Terugdringen agressie en geweld’.       

Deel dit artikel