Het kantoorpand aan de Mauritsstraat.

Studentenwoningen in kantoorpand Mauritsstraat

Er komen 138 zelfstandige woonstudio’s voor buitenlandse studenten op de hoek van de Mauritsstraat en Hoogstraat in het centrum van Eindhoven. Het vrijwel leegstaande kantoorpand op die plek wordt hiervoor ingrijpend verbouwd. Naar verwachting worden de studio’s volgend jaar augustus opgeleverd. Dat heeft de Eindhovense projectontwikkelaar Foolen en Reijs Vastgoed deze week bekendgemaakt.

Het grootste deel van het kantoorpand staat al jaren leeg. De enige huurder vertrekt begin 2013. “Zodra de vergunning van de gemeente binnen is, kunnen we gaan verbouwen. We hopen volgend jaar april van start te gaan”, zegt Lee Foolen. Volgens de Eindhovense projectontwikkelaar blijft de buitenkant van het gebouw intact, maar zal de binnenzijde ingrijpend worden verbouwd.

Hij is in tijden van economische crisis en een inzakkende woningmarkt niet beducht voor een mislukking. “Integendeel. Er is enorme behoefte aan zelfstandige woonruimte onder studenten. Alles zit meteen vol.” Foolen verwijst naar een ander project van zijn bureau; de woontoren Hertoghof aan het Hertog Hendrik van Brabantplein. Die is drie maanden geleden opgeleverd. Het gebouw telt in totaal 186 appartementen en studio’s waarvan er 106 worden verhuurd aan internationale studenten van de TU/e.

Dezelfde groep komt straks ook in aanmerking voor gemeubileerde woonruimte aan de Mauritsstraat. Foolen: “Omdat ze 23 jaar of ouder zijn komen ze in aanmerking voor huurtoeslag. Hierdoor zijn ze goed in staat om de huurprijs te betalen. Die bedraagt tussen de 400 en 450 euro inclusief gas, water en licht. Dat ligt weliswaar onder de maximale huurprijs, maar is genoeg om het hele project rond te krijgen.”

Foolen en Reijs Vastgoed gaat de woningen doorverkopen aan particuliere investeerders. Die brengen het hele pand onder in een stichting met een beheerder. Deze zorgt op zijn beurt voor het onderhoud van het pand en stort de huur, en dus het rendement, terug naar de investeerders. Om een goede doorstroom te garanderen, krijgen huurders een zogeheten campuscontract. Daardoor zijn ze verplicht om uiterlijk zes maanden na het beëindigen van hun studie te verhuizen.

Voor zowel de Hertoghof als de woningen aan de Mauritsstraat wordt intensief overlegd met de TU/e, vertelt Foolen. De universiteit speelt niet alleen in rol in het (mede) bepalen van de huurprijs, maar heeft ook goed zicht op de behoefte aan woonruimte onder studenten. En die is hoog, zo weet Foolen. “We gaan in de nabije toekomst zeker nog een paar van deze projecten in het centrum realiseren.”