Demissionair minister Jan Kees de Jager. Foto l Bart van Overbeeke

De Jager verbaasd over uitspraak Rutte over eurozone

Dat Rutte geen euro meer naar Griekenland wil, verbaasde Jan Kees de Jager niet. De demissionair minister van Financiën stond er wel van te kijken dat Rutte niet tot het uiterste wil gaan om de eurozone te redden. Dit antwoordde De Jager op de vraag van een student tijdens de lezing die hij vanmiddag aan de TU/e gaf.

Het is een halfuurtje later dan gepland, maar eenmaal in een goed gevulde Blauwe Zaal gaat de demissionair minister meteen rap van start. In sneltreinvaart geeft de demissionair minister uitleg over het ontstaan van de crisis in Amerika en de financiële situatie in Europa en licht hij enkele maatregelen toe die een eind moeten maken aan de crisis. "We komen er niet met alleen noodfondsen.  Dat zijn doekjes voor het bloeden. We moeten eerdere fouten repareren en strenger zijn. Dat is nodig om alles bij elkaar te houden", betoogt hij.

De vragen die studenten na zijn verhaal stellen, beantwoordt hij in een hoog tempo. Alleen bij de vraag wat hij vindt van het feit dat Rutte heeft gezegd dat hij niks meer aan Griekenland wil betalen, denkt hij langer na en kiest hij zorgvuldig zijn woorden. "Dat Rutte geen euro meer naar Griekenland wil, verbaast me niet. Dat zit heel dicht op het kabinetsbeleid en ik vind de ophef daarover dan ook niet echt nodig. Wat me wel verbaasde is dat hij het bordje op rood zette om tot het uiterste te gaan om de eurozone te redden. Ik zet dat bordje zelf wel op groen, omdat de gevolgen anders niet te overzien zijn. Rutte sprak daar duidelijk als lijsttrekker."

Vandaag waren meer politici op de TU/e, op uitnodiging van Studium Generale. Econoom prof. dr. Willem Vermeend trapte af in de Blauwe Zaal met een uiteenzetting over zijn bezuinigingsplan ‘Nederland moet op de schop’. Martijn van Dam (PvdA), Sharon Gesthuizen (SP), Mark Verheijen (VVD) en Kees Verhoeven (D66) debatteerden vanmiddag over onderwijs en innovatie.