Illustratie l Jeannette Bos

Techniek en biomedische wetenschap komen samen

Elf studenten zijn vorige week met de nieuwe richting Regenerative Medicine and Technology gestart. Dit tweejarige programma -waarbij de nadruk ligt op technologiekennis om weefselherstel door het lichaam zelf te bevorderen -is het resultaat van een samenwerking tussen de TU/e, Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht.

Regenerative Medicine and Technology is een masterprogramma op het grensvlak van biomedische wetenschappen, technologie en klinische toepassingen. De studie combineert biomedische kennis met kennis en toepassingen van technologie in brede zin: van kennis over bioreactoren, tot beeldtechnieken en celkweektechnologie. Formeel maakt de track deel uit van de masteropleiding Biomedical Engineering. De studenten volgen afwisselend colleges in Utrecht en in Eindhoven.

In 2011 sloten de Universiteit Utrecht, het UMC Utrecht en de TU/e een strategische alliantie. Met dit ‘preferred partnership’ bieden de instellingen meer toegang tot elkaars science parks: het fundamentele onderzoek (Universiteit Utrecht) en het klinisch onderzoek en patiëntenzorg (UMC Utrecht) enerzijds, en de technologie en toepassingen van wetenschappelijke concepten (TU/e) anderzijds. De partners investeren in gezamenlijk onderzoek, realiseren deeltijdaanstellingen over en weer voor hoogleraren en bieden al hun studenten toegang tot hun onderwijs. Ruim drie miljoen euro extra is inmiddels geïnvesteerd in regeneratieve geneeskunde, medische beeldverwerking en duurzame energie.

Je vindt hier  meer informatie over de track.

Dit artikel stond eerder in Cursor over de samenwerking tussen de verschillende instanties.