Naar de markt voor verduidelijking USE en keuzeruimte

Voor zowel studenten als docenten is het nog de vraag hoe de keuzeruimte van het Bachelor College wordt ingevuld. Vandaag dient de markthal bij MetaForum als keuzemarkt ‘Keuzepakketten bachelor College’. Docenten en studentassistenten geven informatie vanuit marktkramen en Studium Generale houdt een USE quiz om de verschillende USE-leerlijnen wat concreter te maken.

Studenten die geen zin hadden in een quiz, of er te laat voor kwamen, dolen wat rond op de keuzemarkt. “Ik heb geen idee wat de bedoeling is”, zegt Bouwkundestudent Laura van Erp. “We hebben wel een mail gehad van onze begeleider dat ik voor 1 mei moet laten weten wat mijn studieopbouw zal zijn. En er is een tabel met informatie welke vakken bij welke Bouwkunderichting horen, maar ik  snap maar de helft van het hele USE-gebeuren.”

Daarin is zij niet de enige. Er moet wel heel veel gekozen worden, 45 studiepunten vullen studenten zelf in, en er moet snel gekozen, 1 mei willen faculteiten graag weten waar ze aan toe zijn.  Al eerder hebben docenten schattingen moeten maken van de te verwachten studenten per vak,  om daarmee collegezalen te reserveren. Met een kop koffie in de hand wachten docenten af hoeveel studenten interesse tonen.

Om de tien USE-leerlijnen wat te verduidelijken heeft SG de quiz  ‘What’s the USE?’ gemaakt waarbij hilarische filmpjes de meerkeuzevragen begeleiden. Ed Nijssen, hoogleraar Marketing van IE & IS, kan het niet opbrengen om te wachten tot het eind en gaat oranje petten uitdelen aan de quizzende studenten. “Ja, het duurt wat lang. Ik geef de quizmasters [ David Ernst en Lucas Asselbergs -red] graag een cursus Customer Centricity, een van de USE vakken. Ze zouden beter wat meer interactie met het publiek hebben. Ik zie het als ludieke actie. Wij hopen dat studenten wel op inhoud gaan kiezen, die te vinden is op de website.” Nijssen zet vraagtekens bij deze keuzemarkt. “Hier zou mijn marketinghart van moeten opbloeien.  Waarom doet het dat dan niet? En je kunt je afvragen of het uitdelen van petjes een goede besteding van het budget is. Maar ja, het is de eerste keer, we moeten ergens mee beginnen.”

Laura is inmiddels toch wijzer geworden.  Niet door de quiz, maar door met  mensen  van USE te gaan praten. “Ik weet nu welke  drie leerlijnen beter bij de Bouwkundestudie aansluiten. Bijvoorbeeld ‘design for sustainable future’ en ‘secret life of light’. Ik kies waarschijnlijk die over duurzaamheid.”