Stadscantus SSRE gaat op herhaling

Studentengezelligheidsvereniging SSRE organiseert volgende week vrijdag 19 april voor de tweede maal een Stadscantus op het Wilhelminaplein. Wat vorig jaar voor de eerste keer werd opgezet als een ludiek evenement om het elfde lustrum van de vereniging te promoten, zou zomaar eens jaarlijks op de agenda kunnen komen.

SSRE-voorzitter Bas Horn, vierdejaars student Biomedische Technologie, zegt dat de Stadscantus vorig jaar zo'n succes was dat eigenlijk al snel de beslissing genomen werd om het dit jaar weer te doen. “Zolang we het ook financieel kunnen rondkrijgen, lijkt het ons leuk om er een jaarlijks terugkerend festijn van te maken.” Volgens Horn zijn er driehonderd cantusgangers nodig om financieel break-even  te draaien. Vorig jaar bezochten driehonderdvijftig studenten het zang- en bierspektakel en in totaal kunnen er vijfhonderd mensen in de tent. Het is een open cantus, dus toegankelijk voor alle Eindhovense studenten. Vorig jaar was de verdeling SSRE-leden en andere studenten één op drie, aldus Horn.

De Stadscantus vindt wederom plaats op het Wilhelminaplein en Horn zegt dat de samenwerking met de omringende horecagelegenheden uitstekend verloopt. “We hebben ook wel wat van ze nodig, zoals bijvoorbeeld aansluitpunten voor water. De mensen komen ook vaak al wat vroeger op de cantus af, die zo rond half acht van start gaat, en ze gaan dan eerst nog even op de terrasjes zitten. Ook vindt de hier gevestigde horeca het wel prettig dat de student op deze manier uit de binnenstad wordt gelokt.”

Horn wil nog niet verklappen welke vedette men dit jaar heeft weten te strikken voor een gastoptreden. Vorig jaar was dat de onvermijdelijke Johan Vlemmix. “Het is wel iemand die verstand heeft van feesten”, is alles wat de SSRE-voorzitter kwijt wil. Volgens Horn benadert de Stadscantus van zijn vereniging het dichtst de originele versie die ooit uit België is komen overwaaien. “Dat betekent geen begeleiding door een bandje, maar hooguit door iemand met een syntheziser.”

Kaarten zijn tot en met maandag 15 april voor de gereduceerde prijs van 15 euro te koop via de website. Aan de deur moet vrijdag 19 april 20 euro worden betaald voor een kaartje. Het festijn start om 19.30 uur.