Vlnr: Stef Arends, Chloé Rutzerveld, Jochem Franse en Coen Stout.

ID-studenten op de valreep klaar voor Burning Man

Het is ze ternauwernood gelukt alles rond te krijgen. Maar morgen is het dan zover: drie ID-studenten en één voormalig ID-student reizen naar Canada af om na een roadtrip van 5000 kilometer uit te komen bij het festival Burning man. Daar gaan ze, met zo'n vijftigduizend andere deelnemers, met weinig meer dan een tent en water een week lang de barre omstandigheden in de woestijn trotseren.

Het kunstfestival Burning Man vindt plaats midden in de Black Rock Desert van Nevada, waarbij door de bezoekers een volledige stad wordt opgebouwd. En waar na afloop geen sporen mogen worden achtergelaten. 'Het extreme', 'dat het in de VS is', 'de uitdaging' en 'dat het saamhorigheidsgevoel zo groot is op het festival' noemden de ID-studenten  eerder dit jaar als redenen voor deelname.

ID-studenten Jochem Franse, Stef Arends en Chloé Rutzerveld en voormalig ID-student Coen Stout hadden echter onderschat hoe lastig het was bepaalde zaken te regelen. "We zijn pas anderhalve week geleden begonnen en dat was eigenlijk te laat", vertelt Chloé. "Ik heb vier dagen autoverhuurbedrijven afgebeld. Maar omdat we allevier nog geen 21 jaar zijn, konden we niet zomaar een auto huren. Uiteindelijk is het gelukt -al hebben we dan nu geen busje, maar een Ford Taurus. We moesten toestemming krijgen om te filmen en fotograferen, en dat heeft Stef nog vanuit zijn vakantiebestemming moeten regelen."

Documentaire
De vier willen een documentaire maken van het festival, en ze hopen die via de VPRO of IDFA te kunnen uitzenden. "Wat je meestal ziet is een kijkje van buitenaf, van reporters die niet meedoen en even langskomen. Wij willen een documentaire maken van binnenuit. We filmen onszelf en verschillende deelnemers om te laten zien hoe extreem het is en wat je allemaal meemaakt." Daarbij maken de vier studenten polaroidfoto's van vooral 'opvallende' deelnemers en koppelen daar verhalen aan, die andere deelnemers weer kunnen bekijken.

Strijd tegen de elementen
De ID-studenten hebben met een eerdere deelnemer gesproken en filmpjes op YouTube bekeken, om zich nog beter een voorstelling te kunnen  maken van wat ze kunnen verwachten. "Je kunt ook in luxere kampen verblijven, maar wij hebben bewust voor een basic kamp gekozen.  De strijd tegen de elementen zal de beleving alleen maar extremer maken, zo ook de noodzakelijkheid om als team te werken om in leven te blijven. We zullen een paar dagen moeten leven van koekjes en eten uit blik. We moeten onze creativiteit en de natuurlijke omstandigheden gebruiken om zelf elektriciteit op te wekken. De temperaturen variëren van -4 's nachts tot 50 graden overdag. Het is een zoutvlakte en één van de tips is om witte azijn mee te nemen om je huid te beschermen. En een doek om je hoofd is belangrijk, ook met alle zandstormen. En water natuurlijk.  Iedereen moet verplicht minstens anderhalve gallon water meenemen, dat is zo'n zeven liter water per persoon per dag."

De studenten starten morgen eerst een roadtrip vanuit het Canadese Edmonton en wonen van 24 augustus tot 3 september het festival bij. Via een blog kun je hun ervaringen lezen.