Platform van en voor ‘ontevreden wetenschappers’

De sfeer op Nederlandse universiteiten is bar en boos. Dat betoogt althans een nieuwe groep van vijfentwintig ontevreden wetenschappers, die zich Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten (H.NU) noemt. Vanuit de TU/e heeft dr. Daniël Lakens, universitair docent bij Industrial Engineering & Innovation Sciences, zich hierbij aangesloten.

Veel wetenschappers en andere universitair medewerkers zijn ontevreden, schrijven ze in hun pamflet ‘Naar een andere universiteit!’. Managers hebben te veel macht gekregen, studenten worden te snel door hun studie gejaagd, en te veel onderzoek wordt beïnvloed door allerhande financiële belangen. “Het is niet zo leuk meer om aan een universiteit te werken”, zegt initiatiefnemer Hans Radder, professor wetenschapsfilosofie aan de Vrije Universiteit.

Hoewel TU/e-wetenschapper Daniël Lakens zich niet om alle punten van het platform druk maakt -hij vindt het onderwijs aan de TU/e bijvoorbeeld wel goed- heeft hij toch besloten zich aan te sluiten. “Ik vind dat de prestatie-eisen en de beloningsstructuur aan de universiteiten compleet verkeerd zijn."

"De publicatiedruk is bijvoorbeeld erg hoog. En meer publiceren zorgt niet per definitie voor betere kwaliteit. Zelf haal ik de eisen op mijn sloffen, hoor. Daar gaat het niet om. Maar het gaat me wel om de kwaliteit van het onderzoek in  het algemeen. Het is moeilijk om bij een persoon in het bijzonder aan te kloppen, die het dan zou kunnen veranderen. En je gaat ook niet in je eentje minder publiceren, als je weet dat je collega dat wel doet en daarvoor wordt beloond. De oorzaak ligt in heel de structuur. Daarom heb ik me bij deze groep gevoegd. Ze hebben me gevraagd, omdat we elkaar wel eens eerder hebben gesproken. Het is goed dat er aandacht wordt gevraagd voor deze zaken.”

Het Platform maakt zich er onder meer hard voor dat al het personeel meer inspraak krijgt in de manier waarop universiteiten worden bestuurd -denk aan de benoeming van een nieuwe decaan of rector- en wil vooral een podium tot discussie bieden.