Het kenteken van Isa | Co-foto, Mario Coolen.

Isa maakt zich op voor marathon

Na een drukke week met veel publiciteit mag Isa vanaf donderdag echt aan de bak: dan moet de superzuinige auto van TU/ecomotive zich in Rotterdam bewijzen in de Shell Eco-marathon. Momenteel is het team druk bezig met de voorbereidingen voor de technische keuring van woensdag. Die speelt zich af in Ahoy, waar zich inmiddels zo’n tweehonderd zuinige auto’s met hun begeleiders hebben verzameld.

De wedstrijd wordt de climax van een slopende periode, die vorige week dinsdag begon met het toekennen van een kenteken door keuringsdienst RDW, direct gevolgd door de officiële presentatie van Isa op de Automotive Campus in Helmond en een tocht dwars door Nederland. Deze roadtrip voerde Isa langs sponsoren Würth en NXP naar het Mediapark in Hilversum, waar de verzamelde media zich afgelopen vrijdag massaal op het zilvergrijze stadsautootje stortten. Dat resulteerde in artikelen en reportages in onder meer de Telegraaf, de show van Giel Beelen op 3FM, NOS Radio 1 Journaal, BNR Nieuwsradio, Vandaag de Dag en Hart van Nederland.

Het volledige team van TU/ecomotive kampeert in de nattigheid vlakbij de wedstrijdlocatie nabij Ahoy. Mede door het slechte weer was de roadtrip slopend, vertelt teammanager van TU/ecomotive Hans de Penning hoorbaar verkouden aan de telefoon. “Maar Isa heeft zich wel bewezen door in dat slechte weer zo’n 350 kilometer af te leggen. We zijn nu druk aan het testen voor de technische keuring van woensdag en de races van zaterdag en zondag.”

Het geclaimde brandstofverbruik van het elektrische equivalent van 1 liter benzine op 500 kilometer zal Isa tijdens de roadtrip niet gehaald hebben, zegt De Penning. “Daarvoor waren we te zwaar beladen. En we hebben ook harder gereden dan we tijdens de wedstrijd zullen doen.” De Eco-marathon, waarbij het puur om zuinigheid draait, zullen ze ook niet winnen, denkt hij. “Andere auto’s zijn zuiniger, maar die zijn dan ook niet veilig genoeg voor op de weg. Binnen onze klasse, voor volledig elektrische auto’s, is Isa de enige met een kenteken.” De TU/e-studenten hopen wel in de prijzen te vallen in de categorieën 'safety’, ‘communication’ en ‘design’.

Meer over Isa deze week in Cursor Magazine.