TU/e gaat automotive teams 'ambitieus' subsidiëren

Op de nieuwjaarsreceptie van de vier automotive teams die de TU/e momenteel rijk is, beloofde universiteitssecretaris Nicole Ummelen dat het bestuur de komende jaren de ambities van deze clubs met ambitieuze subsidies zal gaan ondersteunen. Precieze bedragen werden niet genoemd.

Gisteren prees universiteitssecretaris Nicole Ummelen de ambities en resultaten van de vier automotive teams en deed ze de toezegging dat het College van Bestuur dergelijke initiatieven in de toekomst financieel ook "ambitieus" gaat ondersteunen. Bedragen noemde ze daar echter niet bij. Tevens loofde ze de vier clubs voor alle publiciteit die er voor de universiteit mee wordt vergaard.

Zo ging STE na de overwinning in Australië met Stella nog op tournee door het Verre Oosten en doet het team op dit moment in Nederland met de opzienbarende auto diverse middelbare scholen aan. Teamcaptain Lex Hoefsloot vertelde gisteren dat Stella van 7 tot en met 11 april ook een plek krijgt op de toonaangevende technologiebeurs in de Hannover Messe. "Het zoeken naar nieuwe teamleden voor het bouwen van een compleet nieuwe zonnewagen start binnenkort", vertelde Hoefsloot. "Dit team begint weer helemaal opnieuw, dus met een wit vel papier. De nieuwe auto (die pas in 2015 gaat deelnemen, red.) wordt zeker geen Stella 2.0, met links en rechts wat verbeteringen."

Naast STE presenteerden ook de andere drie teams hun plannen voor 2014 en hun vorderingen. University Racing Eindhoven (URE) bouwt momenteel aan hun elektrische raceauto en gaat dit jaar op vier Europese circuits de competitie aan met andere studententeams: in Engeland, Duitsland, Oostenrijk en Spanje. URE-teammanager Bart Kienhuis: "De eerste werkzaamheden lopen al, zoals voor het testen van de banden en remschijven. Ook doet ons team al voorwerk voor de auto van 2015, wanneer URE met vierwielaandrijving wil gaan rijden."

Het team van TU/ecomotive, dat dit jaar in mei voor de tweede maal met een comfortabele en zuinige stadsauto gaat deelnemen aan de Shell Eco Marathon in Rotterdam, kon met trots melden dat die ochtend het chassis in elkaar was gelast. "Ten opzichte van het team van vorig jaar lopen we daarmee twee maanden vooruit op hun schema", aldus teamcaptain Hans de Penning. TU/ecomotive streeft er naar om zijn auto dit jaar door de RDW-keuring te krijgen, zodat de ‘EM-02’ de Nederlandse weg op mag.

Als laatste kwam InMotion aan bod. Het streven van dit team is om deel te nemen aan de Autonomous Eco Challenge. Dit betekent dat ze bouwen aan een Formule-1 auto, die rijdt op duurzame energie en die automatisch wordt bestuurd. Aan de ontwikkeling van de auto wordt gewerkt door masterstudenten en promovendi van de TU/e onder begeleiding van diverse hoogleraren. In 2017 moet de IM01 kunnen deelnemen aan de 24-uur van Le Mans. Dit project wordt vooral ook gezien als een proeftuin voor geavanceerde automotive technologieën.