Bescheiden opkomst voor cao-toelichting bonden

Vertegenwoordigers van AC FBZ en CNV Publieke Zaak, twee van de vier bonden die met de universiteiten overleggen over een nieuwe cao, waren vandaag op de TU/e aanwezig om de maatregelen die daaruit voortvloeien, toe te lichten. Zo'n twintig mensen kwamen op de bijeenkomst af. Voor 1 februari kunnen de leden stemmen over de nieuwe cao.

eHet informeren en raadplegen van de achterban behoort ook tot de taken van de bonden bij het afsluiten van een nieuwe cao. Voor de universiteiten ligt er nu een voorstel voor een cao die geldig is tot 1 januari 2014. Deze maand worden daarom alle universiteiten bezocht door de bonden voor een informatiebijeenkomst en vandaag was de TU/e aan de beurt.

De gemiddelde leeftijd van de belangstellenden voor de bijeenkomst in een leslokaal in het Auditorium ligt zeker boven de vijftig. Het zijn dan ook vooral de maatregelen voor oudere werknemers waar aan gesleuteld wordt in de nieuwe cao waar medio december een overeenkomst voor werd bereikt. Ook de vragen die gesteld worden, hebben voornamelijk daar betrekking op. Zo zorgt de nu elke maand verschuivende aow-leeftijd voor de nodige onduidelijkheid als het gaat om het van kracht worden van regelingen. De bondsvertegenwoordigers  laten echter weten dat nu alleen nog gewerkt gaat worden met de omschrijving 'aow-gerechtigde leeftijd' en niet meer met een vaste leeftijd van bijvoorbeeld 65 jaar.

Een groot winstpunt, buiten de twee procent loonstijging die in 2013 gefaseerd wordt doorgevoerd, is de afspraak rondom een intensivering van het personeelsbeleid. Elk jaar moet er minimaal een gesprek plaatsvinden waarbij gekeken wordt naar welbevinden, inzetbaarheid en motivatie van de medewerker, vertelt bondsvrouw Saskia Marsman van CNV. Volgens haar zijn ook goede afspraken gemaakt met betrekking tot de professionalisering van de werk-naar-werk-begeleiding. Uit de zaal komt de opmerking dat er aan de TU/e al dit soort gesprekken plaatsvinden, maar dat die weleens willen doorslaan naar een pure beoordeling, waarbij er geen dialoog mogelijk is. Volgens Marsman zou hier op lokaal niveau naar gekeken moeten worden, want alleen maar beoordelen ligt zeker niet in lijn met wat de bonden willen.

De werknemers aan de universiteiten moeten wel een veer laten voor wat betreft hun leeftijdsdagen, die aan de TU/e ook wel bekend staan als 'oude-lullen-dagen'. Wie hier al voor 1 januari werkte en al leeftijdsdagen had, behoudt die tot 2018. Voor nieuwkomers is de regeling afgeschaft. Dat zo op termijn eigenlijk salaris wordt ingeleverd, wordt door de bondsvertegenwoordigers niet ontkend, "maar voor de VSNU was dit een cruciaal punt. Eigenlijk wilde men de nieuwe regeling in 2013 al voor iedereen laten ingaan, maar we hebben er nog een overgangsfase uit weten te slepen", vertelt Marsman.

De 60+-regeling en de seniorenregeling, waarbij minder uren gewerkt kan worden, vervallen al per 2014. Andere bovenwettelijke regelingen worden in de nieuwe cao versoberd. Marsman verwacht niet dat de VSNU daar de komende jaren nog meer aan wil veranderen.

Leden van de vier vakbonden die onderhandelen met de VSNU, kunnen tot 1 februari hun stem uitbrengen de nieuwe cao.