Foto l Bart van Overbeeke

Wetenschap bedrijven met kleine raceauto’s

Wie heeft er als kind niet mee gespeeld; een op afstand bestuurbare auto. Bij het bachelor Automotivevak Fuel-Efficient Driving krijgen studenten vandaag de kans om hun behendigheid te tonen met een dergelijke auto en te testen hoe energiezuinig de auto rijdt. Negen groepen studenten volgen vanmiddag een parcours en geven een presentatie over de berekeningen die ze hebben gedaan.

Het geluid van ronkende motoren bij het naderen van MetaForum. Het aantal decibel is vergelijkbaar met dat van een elektrische heggenschaar en de auto’s kunnen een snelheid halen van zo’n tachtig kilometer per uur, vertelt een student. Studenten en docenten trotseren de kou om de oplichtende auto’s  een parcours te laten rijden om de fluorescerende pionnetjes die over de hele ‘markthal’ bij het gebouw staan.

Ze moeten  in feite twee trajecten afleggen, vertelt dr. Aleksandar Borisavljevic, docent van het vak. Enerzijds is dat een ‘open road’-parcours waarbij de auto een constante snelheid moet aanhouden waarbij de auto het meest efficiënt rijdt (volgens de berekeningen van de studenten). Anderzijds volgen ze een ‘stadstraject’ waarbij de auto geregeld moet stoppen en wisselende snelheden rijdt. Het belangrijkste doel van dit project van acht weken voor eerstejaars Automotive studenten is volgens hem “de kennismaking met Automotive en het leren werken in groepsverband. Ze moeten de auto zien als een apparaat waarin energie wordt omgezet en kritisch naar die energieomzetting kijken.”

Thijs van de Wiel (eerstejaars Automotive) en Björn Schulpen (eerstejaars Informatica) hebben tot gisteren nog met hun groepsgenoten flink berekeningen gemaakt om onder meer te kijken wat de ideale snelheid is, hoe het met de aerodynamica is gesteld, hoeveel wrijving er is gekeken naar de vering en welk vermogen de motor heeft – om daarmee te achterhalen hoe de auto zo efficiënt mogelijk kan rijden. Hun conclusie na afloop: “Het ging best goed, maar de praktijk blijkt toch altijd net anders.”

Overigens mochten slechts enkele studenten met de afstandsbediening de auto langs het parcours sturen. Zij hadden van tevoren geoefend en daarmee werden de risico’s verkleind dat de toch wel kostbare auto’s schade zouden oplopen.

Hier vind je een filmpje van een demonstratie.